VU gooit communicatie om: 25 banen op tocht

De VU Amsterdam snijdt flink in communicatie en marketing. Zo’n 25 banen staan op de nominatie te verdwijnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoeveel mensen precies worden geraakt door de ingrijpende reorganisatie bij de VU is nog onbekend, &;omdat er ook nieuwe vacatures ontstaan’, aldus Petra van Beukering, directeur van de dienst communicatie en marketing.

Tegen studentenmagazine Ad Valvas  zei ze te hopen ‘zoveel mogelijk medewerkers’ te kunnen herplaatsen.  Vertegenwoordigers van het personeel schatten in dat 25 van de 141 medewerkers boventallig worden.

Clusters

In het reorganisatieplan verdwijnt het onderscheid tussen centraal en decentraal bij de communicatie en marketing van de VU. Bij de dienst komen drie clusters voor de faculteiten en één voor de diensten, met ieder een eigen afdelingshoofd. Ook komt er een Congres- en Mediacenter.

Regie

De communicatiemanagers bij de faculteiten verdwijnen, en ook de fotografen en de vormgevers raken hun baan kwijt. Hun functies worden uitbesteed. Niet alleen om kosten te besparen, maar ook om flexibeler te kunnen werken, aldus Van Beukering: ‘Dat noemen we de regiefunctie.’

Maatschappelijke profilering

De aanpak moet verder planmatiger worden. Alle faculteiten en diensten gaan een communicatie- en marketingjaarplan maken. Die worden ineengeschoven, zodat de VU ‘met een eenduidige communicatiestrategie kan komen, aldus Van Beukering.  De VU wil veel meer nadruk leggen op de maatschappelijke profilering.

Verontrust

De VU kwam eerder dit jaar onder vuur te liggen, onder meer nadat een groep &;Verontruste VU’ers zich uitsprak tegen &;de transformatie van de universiteit naar een commerciële instelling, deneoliberale managerscultuur en de forse bezuinigingen die tot het ontslag van 300-400 personeelsleden leiden.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie