Wereldmarketeers: voor de verandering

De onderstroom die zich met de Occupy beweging onder burgers manifesteert is ook in de marketingwereld merkbaar. Steeds meer marketeers voelen de behoefte om zich met hun vak en binnen hun bedrijf in te zetten voor positieve verandering. Marketeers die schoon schip willen maken met het beeld van marketing als veroorzaker van overconsumentisme en allerlei andere maatschappelijke problemen; en marketing juist willen inzetten voor de oplossing van die problemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Platform
We zien een beweging op gang komen van mensen die marketing, leiderschap en duurzaamheid met elkaar verbinden. Onder NIMA vlag zijn we met een aantal marketeers een initiatief gestart om die beweging te versnellen: Wereldmarketeers, een platform van en voor marketeers die met hun business een betere wereld willen creëren. Want hoewel de wil er is, blijkt de praktijk weerbarstig. Met Wereldmarketeers willen we vragen opwerpen, ervaringen delen en gezamenlijk oplossingen zoeken. Dat kan gaan over allerlei zaken: weerstanden waar je in je bedrijf tegen aan loopt, handvatten om duurzaamheid in je merk te verankeren, , nieuwe business modellen, persoonlijk of employee engagement. Er zijn diverse goede voorbeelden, waaruit we inspiratie kunnen halen. Denk aan van AkzoNobel, of Unilever’s Sustainable Living Plan. Een mooi, recent voorbeeld van engagement is dat al haar medewerkers symbolisch tot ‘head of sustainanibity’ heeft benoemd en voorzien van een gepersonaliseerd visitekaartje en een bijpassende job description. Paul Polman gaf onlangs een uitgebreid interview in Trouw, waarin hij aangeeft hoe Unilever het verschil wil maken. Opvallend en interessant daarbij zijn vooral de vele bijzonder positieve van Trouw. Enkele quotes: “Verrast dat een groot concern als Unilever de dingen wil gaan veranderen. een voorbeeld voor andere.” En: “Geweldig. Dit verdient een groot compliment en navolging. In woord en daad.”

Doe mee
We willen de marketeers van Nederland laten zien, horen en vooral ervaren dat marketing dé aanjager kan zijn van positieve maatschappelijke verandering en dat dit effectief is voor hen, marketing en de business. Via dit blijven we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen van de beweging. En nodigen we je van harte uit te reageren en mee te discussiëren. Ook zijn we op zoek naar bedrijven die hun marketeers / medewerkers willen inspireren en deze beweging willen ondersteunen.

Lancering
Als eerste stap zijn we een onderzoek (met ondersteuning van Deloitte en MarketResponse) gestart onder marketeers waarmee we inventariseren welke vragen en thema’s er leven. De uitkomsten daarvan gaan we presenteren in een pré-event van het op 15 december. Dan gaan we het platform Wereldmarketeers en haar activiteiten ook uitgebreider introduceren en met elkaar in discussie gaan over de relevante thema’s. ’s Middags volgt een indrukwekkend programma met o.a. Michael Porter en sprekers van Unilever, WWF, Marks & Spencer. Dat mag je niet missen. Save the date! Nadere informatie volgt.

Voel je je Wereldmarketeer en wil je al eerder geïnspireerd worden? Kom dan op 10 november a.s. naar de , een gratis duurzaam feestje van Urgenda in de HMH, met o.a. Bløf, Jungle by Night, Florian Wolff, Nynke Laverman, Handsome Poets en DJ Isis.

Bart Bruggenwirth, wereldmarketeer en
partner b-open, building better brands for a better world

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie