What’s in a name?

Effectief segmenteren moeilijk? Volgens nieuw onderzoek valt dat wel mee. Weg met de demografische of psychosociale kenmerken, it’s all about the name!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit een studie van Georgetown Universit blijkt dat mensen met een achternaam die begint met de letter Z eerder snelle aankopen doen dan mensen wier achternaam begint met een A. Met andere woorden: Mark Zuckerberg (ik noem maar iemand) pakt dus als eerste zijn slaapzak om voor de Bijenkorf te liggen en reageert het snelst op een aanbieding in zijn inbox. , noemen de onderzoekers het zelf. Bullshit? Mwah, de uitleg klinkt plausibel.

Naast de pot
Volgens onderzoeker Carlson ontstaat haastig koopgedrag vaak bij mensen die op school altijd als laatste aan de beurt kwamen, omdat hun naam nu eenmaal pas achterin de alfabetische leerlingenlijst stond. Zij pisten dus altijd net naast de pot, stonden in het stomste team met schoolpleinvoetbal en moesten als langste wachten op die onoverkomelijke onvoldoende voor aardrijkskunde. Wanneer hun naam geen factor meer is, zullen zij snel actie ondernemen als zij een quick response aanbod krijgen.

De onderzoekers kwamen tot hun conclusies door proefpersonen tijdens een experiment te laten reageren op verschillende aanbiedingen van producten, zoals wijn en kaartjes voor basketbalwedstrijden. Mensen met een achternaam die laat in het alfabet voorkomt, bleken hierbij gemiddeld genomen veel sneller te reageren.

Zuckerberg vs meneer Aart
De andere kant op werkt het net zo. Als jouw naam vroeg in het alfabet voorkomt, ben je zo gewend om de eerste te zijn, dat het voor jou minder relevant is om als eerste iets te kunnen kopen. De boodschap ‘Wees er snel bij’ zal op meneer Aart minder vat hebben dan op meneer Zuckerberg.

Ik ben natuurlijk reuze benieuwd of je dit herkent. Begint jouw naam met een Z en ben je zo zuinig als een Zeeuw (niet dat alle Zeeuwen zuinig zijn, maar 't allitereert zo mooi) of kwam jouw naam juist als eerste aan bod, maar móet je gewoon altijd als eerste de nieuwste gadgets hebben? Laat het hieronder even weten. Verder ben ik benieuwd of er marketeers zijn die het lef hebben om met dit retesimpele segementatievoorstel aan te komen bij hun CMO's. Kom maar op met de reacties!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie