Wie wordt vrolijk van transavia.com?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dankzij een fors aantal bestemmingen vanaf de Nederlandse luchthavens in combinatie met zeer scherpe prijzen is transavia.com marktleider in het low cost segment. De twee belangrijkste concurrenten Easyjet en Ryan Air zijn op Europees nievau natuurlijk aanzienlijk sterker, maar zij spelen in Nederland een relatief bescheiden rol. Voor transavia.com is het natuurlijk wel vervelend dat de concurrentiestrijd zich concentreert rond drie belangrijke thema’ s: prijs, prijs en prijs…
Vandaar dat transavia.com pogingen doet om de ‘prijsdans’ te ontspringen door het toevoegen van emotie rond het merk. Maar kan dat in deze door lage kosten en lage prijzen gedreven bedrijfstak?

De door transavia.com gekozen slogan ‘Daar word je vrolijk van’ zal waar gemaakt moeten worden. Een merkwaardige en ambitueze doelstelling voor de beleving rond low cost vliegreizen. Deze vliegreizen roepen toch vooral sterke associaties met veevervoer op? De voor de consument (in beginsel) vrolijk makende gebeurtenissen rond een vakantie beginnen en eindigen nu juist met de weinig verheffende toestanden rond een vliegreis. Het ‘Transavia deel’ van de customer journey bestaat onder meer uit het meerdere malen in een rij staan wachten op een vliegveld om vervolgens in een vliegtuig te worden gepropt. Waarbij de consument (bijvoorbeeld) blij mag zijn indien hij er in slaagt zijn handbagage in een van de door de low cost carrier aangeboden vakken te proppen. Het ‘logistieke proces’ rond een vliegreis verloopt - zo anoniem mogelijk - volgens standaard procedures die naadloos moeten aansluiten bij deze vorm van intensieve menshouderij. Kan dit proces bij de consument tot echte vrolijkheid leiden? Dat lijkt me onmogelijk. Toch heeft transavia.com met ‘Fanflight’ een interessante oplossing ontwikkeld, die voornamelijk gericht is op ‘online plezier’ rond het merk.

Hoe werkt ‘fanflight’?

Op 16 oktober vertrekt er een speciale Transaviavlucht. Dat is het enige wat vaststaat. De rest wordt besloten door Facebookfans en radio 538 luisteraars. Zij bepalen de locatie, de activiteiten tijdens het weekend, het ontbijt, avondeten, welkomstdrankjes en zelfs het entertainment aan boord. De vlucht is gedoopt tot de Fanflight en de campagne is sinds 3 weken live. De Fanflight is de eerste citytrip die volledig door de ‘crowd’ wordt bepaald. Zo is op een speciale Facebook-app besloten, dat uit de 56 vliegbestemmingen van transavia.com de Boeing 737 in Ibiza zal gaan landen. De tweede week werd besloten door de crowd dat aan boord een feestje met Dance muziek moest komen. Maar wat de dress code zal zijn, wordt pas deze week bekend. De gehele Boeing zal gevuld worden met gelukkige winnaars onder de Facebook-stemmers, en zij worden ingecheckt door dj Barry Paf van radio 538. De campagne heeft nu al het aantal fans op Facebook van transavia.com verdubbeld tot 100.000 en ook die van radio 538 flink vergroot.

Toepasbaarheid op andere markten

In de vliegtuigindustrie is standaardisering de norm, en is de individuele wens van de klant niet eenvoudig te behartigen. Het is dus knap van transavia.com dat zij de Fanflight toch hebben kunnen realiseren. Dit bewijst de potentie van het concept voor vele andere markten. Zo kunnen bijvoorbeeld cruiseschip rederijen op een vergelijkbare manier te werk gaan. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een concert of festival, waar de organisator aan de bezoekers vraagt wie in het voorprogramma moet en welk T-shirt er verkocht moeten worden. Of een congres waar de bezoekers het event gaan co-creëren. Waarom is er geen enkele bioscoop die het mogelijk maken voor bijvoorbeeld fans van Steven Spielberg om de film samen te bekijken? Of te bespreken op een speciale Facebook-app?
De crux is: online en met Facebook wordt het steeds makkelijker je doelgroep bij elkaar te krijgen en de beleving van je merk te vergroten. Maar ook te verlengen of te verbreden. Dit biedt veel kansen. De case van transavia.com laat zien dat je dit ook op een slimme en ludieke manier kan doen.

Ere wie ere toekomt

Het Fanflight concept is bedacht door C2B en Pickle Factory. C2B is het in crowdsourcing gespecialiseerde bureau van Robert van Meer en Tim Meuleman. Robert en Tim wonnen – destijds net afgestudeerd - twee jaar geleden met hun boek ‘de C2B revolutie’ de marketing literatuurprijs. Zij hebben inmiddels bewezen dat ze hun ideeën succesvol weten toe te passen in de praktijk.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie