Zo haal je de maximale omzet uit jouw klanten

Hoe identificeer je je meest winstgevende klanten en zorg je ervoor dat je meer van dit soort klanten binnenhaalt èn dat ze blijven? Dit is de kern van Customer Lifecycle Management.

Op 1 en 2 december organiseert SAS een  hierover met Professor Goutam Chakraborty. Daar leren marketeers hoe zij meer inzicht krijgen in dit onderwerp en hoe zij met het concept Customer Lifetime Value ook op lange termijn zorgen voor trouwe en winstgevende klanten. In deze blog beantwoordt de professor alvast enkele vragen hierover.

1.        Waarom is Customer Lifecycle Management zo’n relevant onderwerp?  

Om sterker te presteren dan hun concurrent probeert ieder bedrijf meer waarde uit zijn klanten te halen. Om dit doel te behalen hebben zij echter inzicht nodig in wie hun beste klanten zijn en hoe ze hen zouden moeten benaderen. Ook moeten bedrijven weten welke marketinginvesteringen ze moeten doen in welke segmenten om ervoor te zorgen dat deze klanten meer afnemen. Dit is waarom Customer Lifecycle Management zo belangrijk is. Als bedrijven de levenscyclus van klanten en de waarde daarvan begrijpen kunnen ze maximale omzet halen uit deze klanten door hen op het juiste moment de juiste aanbieding te doen.

2.        Wat zijn essentiële onderdelen van een Customer Lifetime Value-strategie?

De twee belangrijkste elementen van een Customer Lifetime Value (CLV) strategie zijn de acquisitie van prospects met een hoge CLV en het maximaliseren van de CLV van bestaande klanten. Dit betekent dat je moet ontdekken welke klanten je beste klanten zijn zodat je op zoek kunt naar soortgelijke consumenten. Ook is het belangrijk te kunnen bepalen hoe groot het risico is dat een klant overstapt naar de concurrent en hier bijvoorbeeld met de juiste aanbieding effectief op in te spelen.  

3.         Wie zijn doorgaans verantwoordelijk voor een CLV-strategie binnen organisaties en waarom?

Hoofdzakelijk valt dit onder de marketingafdeling (of soms is het onderdeel van de corporate strategie). Maar om een strategie daadwerkelijk te implementeren moeten marketeers nauw samenwerken met analisten die zich dagelijks bezighouden met attributiemodellen en financiële modellen zoals Net Present Value (NPV) calculaties of het inzichtelijk maken van de toekomstige cashflow.

4.       Van welke trend verwacht je dat deze op de lange termijn het meeste invloed heeft op customer loyalty?

Social media waar iedereen zijn mening geeft over bedrijven en merken en review websites hebben ontzettend veel invloed op customer loyalty en zorgen er ook voor dat klanten minder trouw worden in vrijwel iedere branche. Dit is een grote uitdaging voor organisaties.


Ook de meeste waarde halen uit je klanten?

Wil je alles weten over Customer Lifecycle Management en Customer Lifetime Value om ook de meeste waarde te kunnen halen uit jouw klanten? Schrijf je dan nu in voor met Professor Goutam Chakraborty.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →