100% consistent zijn, kan dat wel?

Een verkeersorganisatie komt er door middel van onderzoek achter dat mensen snel afgeleid zijn tijden het autorijden. Dus besluiten ze grote billboards langs de snelweg te zetten om hier aandacht voor te vragen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De commissie die in het Verenigd Koninkrijk onderzoek deed naar vermeende afluisterschandalen en plagiaat in de journalistiek bleek zelf een aantal feiten overgenomen te hebben van Wikipedia. Feiten die later onjuist bleken te zijn.

Ironisch? Zeker. Maar wat is de grote gemene deler van deze voorbeelden? Als je het mij zou vragen was het antwoord kort: Hier komen woord en daad niet overeen.

Er wrijft iets, het voelt niet consistent. En dat zien we allemaal.

En toch is dit de praktijk van alledag. Medewerkers en klanten worden voortdurend geconfronteerd met inconsistentie in wat ze zien, voelen en ervaren, ten opzichte van wat er wordt beloofd. Dat is funest voor de geloofwaardigheid en vertrouwen van een organisatie.
Je expliciete communicatieacties hebben in het geval van zo’n inconsistentie absoluut niet het beoogde effect. En dat is jammer en zonde van je tijd. Sterker nog, je zet de spotlight op een onderwerp en dat maakt dat mensen kritischer gaan kijken of het wel klopt.

Dat bracht me op het idee om impliciete communicatie (dat wat je ‘zegt’, zonder woord of beeld te gebruiken) nader te onderzoeken. In mijn boek ‘100% consistent, de impact van impliciete communicatie’ en op de iChange praktijkdag deel ik onze bevindingen, koppel dit aan inzichten uit wetenschap en praktijk, geef praktische tips en voorbeelden. Om dat alles samen te laten komen in een praktische tool, waar je direct mee aan de slag kunt: de Consistentie Check.

Ik vermoed dat je zelf ook voorbeelden uit je eigen praktijk hebt. Leuk om deze onder aan dit blog in de reacties te delen.

Op de kijken we hoe je woorden en daden van je organisatie meer met elkaar in overeenstemming kunt brengen, zodat ze elkaar versterken in plaats van ontkrachten. Het resultaat: mensen durven op een organisatie te bouwen, kunnen zich er nog sterker aan verbinden en willen zich ervoor inzetten. En wie wil dat nou niet?!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie