40% gebruikt sociale media niet zakelijk

Het bedrijfsleven loopt achter met het gebruik van sociale media, maar YouTube wordt wel populairder.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

IT-bedrijf Fujitsu deed zijn jaarlijkse onder ruim 500 Nederlanders.

Bijna 40 procent van de ondervraagden zegt sociale media niet te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Gemiste kans, meent Fujitsu, want werkgevers missen zo de kans werknemers in te zetten als online ambassadeurs voor het bedrijf.

Slechts een kwart van de ondervraagden gebruikt sociale media regelmatig of vaak als zakelijk communicatiekanaal. Dit percentage staat in contrast met het aantal mensen dat sociale media gebruikt. Zo blijkt uit het onderzoek van vorig jaar dat bijna 90 procent van de respondenten LinkedIn gebruikt en meer dan 70 procent op Facebook zit.

Uit de cijfers valt verder af te lezen dat medewerkers van kleine bedrijven (1- 50 medewerkers) vaker sociale media inzetten voor zakelijke doeleinden dan mensen die werken bij grote bedrijven (> 751 medewerkers).

Dit is deels te verklaren omdat sociale media bij grotere bedrijven vaak het domein is van de afdeling communicatie, aldus het bedrijf. Judith Akkerman, marketingmanager bij Fujitsu: ‘Het past eigenlijk niet meer bij de “connected society” van nu waarbij iedere medewerker kan fungeren als online visitekaartje en ambassadeur van een organisatie.’

Socialemedia-examen
Twee derde van de bedrijven heeft een socialemediabeleid en 17 procent van de deelnemers heeft zelfs een socialemedia-examen moeten doen.

YouTube wordt populairder
LinkedIn is nog altijd met afstand het populairste sociale netwerk in organisaties. Veruit de meeste organisaties staan hun medewerkers toe om LinkedIn te bezoeken via het bedrijfsnetwerk.

Opvallend is ook de populariteit van YouTube. In vergelijking met het onderzoek van vorig jaar is de toegankelijkheid hiervan bij bedrijven met 7 procent gestegen.

Akkerman: ‘Blijkbaar zien werkgevers YouTube steeds vaker als zakelijk kanaal. Hieruit zouden we voorzichtig kunnen concluderen dat werkgevers sociale media minder vaak als een storende factor op de bedrijfsvloer zien en de mogelijkheden ervan meer onderkennen.’

Bring Your Own Device ingeburgerd
Privé en zakelijk bezit de Nederlandse werknemer over veel devices. Alle desktops, laptops, tablets en telefoons opgeteld beschikt hij gemiddeld over 6,9 devices.

De apparatuur is nieuwer dan een jaar geleden en de grote aanwezigheid van tablets en smartphones valt op. Veel daarvan is zelf aangeschaft en de ‘baas’ profiteert daarvan mee. Maar liefst zeven op de tien deelnemers aan het onderzoek geeft aan hun privé-devices ook op de werkvloer te gebruiken. Dit geeft de werkgever de ruimte om zakelijke devices minder snel te vervangen, omdat de medewerker toch al goed is uitgerust met effectieve privé-devices die deze graag inzet voor zijn werk.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie