Adaptatie Universal Analytics verloopt traag

Bijna een jaar na introductie maken online bedrijven nog spaarzaam gebruik van Universal Analytics, de nieuwe versie van Google Analytics

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onderzoek onder 130 e-commerce bedrijven, uitgevoerd door online marketing bureau , blijkt dat slecht een minderheid de overstap heeft gemaakt. De bedrijven waaronder het onderzoek is uitgevoerd zijn de honderd grootste webwinkelbedrijven van Nederland (de ), aangevuld met de dertig grootste onlnie reisaanbieders (de Twinkle Travel top 30).

Van de Retail Top 100 hebben slechts 13 ondernemingen Universal Analytics geïmplementeerd. Van die dertien hebben er vijf bovendien voor  gekozen om de ‘oude’ versie van Google Analytics parallel  te laten meedraaien. Al met al zijn dus slechts acht bedrijven volledig over, waaronder Wehkamp, Otto, T-Mobile, de Bijenkorf, Pabo en Zalando.

De travel branche is eveneens terughoudend met de overstap. Slechts vier van de dertig online reisaanbieders heeft inmiddels UA geïmplementeerd. Hiervan is alleen WTC.nl totaal over; de rest laat UA parallel lopen.

Met de trage adaptatie laten online retailers en reisaanbieders volgens Oogst bealangrijke mogelijkheden grotendeels links liggen, waarschuwt Oogst. In vergelijking met Google Analytics biedt UA een completer en betrouwbaarder beeld van de bezoekers en klanten en verschaft online marketeers een dieper inzicht in online gedrag, klantwaarde en segmentatie. UA biedt tevens de mogelijkheid offline data zoals CRM- of callcenterdata samen te voegen met online data. Dit vergroot de mogelijkheden tot aansturing van mediabudgetten en optimalisatiekansen op de website.

Voordelen Universal Analytics

•             Betrouwbaardere data door het gebruik van slechts één cookie en meer controle over meetdefinities, zoals de definitie van bezoeksessies.

•             Cross device meting met gebruik van één user ID over diverse browsers, kanalen en apparaten (bijvoorbeeld mobile of tablet).

•             Inzage in de Customer Lifetime Value (CLV) per klant. Dit maakt het eenvoudiger om per klantsegment te bepalen wat het maximale rendabele marketingbudget is.

•             Inzichten in de demografische opbouw van klanten door de koppeling met het CRM-systeem Hierdoor kunnen bijvoorbeeld cross- en upsell kansen beter geïdentificeerd worden.

•             Import van offline data zoals callcenterdata, offline kassasystemen en klanttevredenheid enquêtes. Hiermee kunnen conversie en mediabudget verder geoptimaliseerd worden.

bron: Oogst

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie