Balans tussen klant- en bedrijfsbelang maakt innovatie succesvoller

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat de economie niet in de lift zit is niks nieuws. Uit de maandelijkse peiling van het blijkt dat het ondernemersvertrouwen nog zeker niet optimaal is. Mijn vraag is dan: wat doet ondernemend Nederland zelf om de kans op succes te vergroten? Uit de vragen die we in maart extra hebben voorgelegd, blijkt dat ondernemers meer naar de klant kijken dan naar het resultaat voor de eigen onderneming. Terwijl deze twee natuurlijk vaak hand in hand gaan. In deze blog vat ik de belangrijkste uitkomsten van de aanvullende vragen samen.

Focus op klant
Bijna driekwart (72%) van de Nederlandse ondernemers zet nieuwe producten en diensten in om succesvoller te worden. Echter een nog veel groter aantal (84%) past de producten en diensten aan om deze beter bij de klantwens te laten aansluiten. Ondernemers accepteren de status quo dus niet en denken na over het verbeteren en venieuwen van het aanbod, met name om de klanten beter van dienst te zijn.

Vooral de industriesector, en in iets mindere mate, de transportsector zijn erg met innovatie bezig ten behoeve van een succesvollere onderneming. De bouw, detailhandel en zakelijke dienstverlening zijn de sectoren die hier het minst aandacht aan besteden.

Leidt niet altijd tot rendement
Bij detailhandel en zakelijke dienstverlening lijkt het er ook nog op dat de ‘stappen extra’ en verbeteringen die ze wel doen niet direct bijdragen aan een groei van omzet en/of rendement en daarmee de gezondheid van de onderneming. Dit blijkt ook uit de lage score op de tevredenheid over investeringen in nieuwe diensten en producten op het bedrijfsresultaat. Overall is bijna 75% daarover goed te spreken, in deze twee sectoren is dat tweederde.

Beperkt externe inspiratie gezocht
Minder dan de helft (41%) van de Nederlandse bedrijven schakelt externe partijen in voor de ontwikkeling van producten of diensten. Bij kleine bedrijven (minder dan 10 werknemers) is dat aanzienlijk minder, slechts 25% schakelt hier wel eens externe partijen in. De sectoren industrie en zakelijke dienstverlening zetten veel vaker dan gemiddeld (50%) externe partijen in.

Klantfeedback wordt het meest gebruikt, de helft van de bedrijven die extern informatie haalt doet dit bij de klanten. Samenwerking met universiteiten en hogescholen wordt door ongeveer een kwart van deze bedrijven ingezet. In de industrie werkt de helft samen met universiteiten.

Meer oog voor bedrijfsresultaat
Een definitie van innovatie is moeilijk te geven, veel genoemd is: "verbeteren of introduceren van producten en diensten om het leven van de klant te vergemakkelijken". Dit is zeker van belang, maar in deze economische zware tijden is het mijns inziens van groot belang dat dit samenhangt met de impact die de investering in de innovatie heeft op het bedrijfsresultaat. Vragen die je dan kunt stellen zijn: kannibaliseert het nieuwe product wel of niet met de bestaande producten? Wat is het doel: nieuwe klanten aantrekken of meer verkopen aan bestaande klanten? Wat is de waarde die de klant toekent aan het nieuwe product of de nieuwe dienst?
Door dit te combineren met ‘het leven voor de klant veraangenamen’ heeft de ondernemer er alles aan gedaan – binnen zijn vermogen – om succesvol te worden en blijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie