Boekrecensie: Nieuwe Business Modellen

Register Marketeers van Nima recenseren geregeld marketingboeken. Eric van Arendonk las Nieuwe Business Modellen van Jan Jonker

Een meer dan actueel thema; nieuwe businessmodellen. Indien het bestaande niet meer werkt zal er iets nieuws moeten komen. Dit boek gaat hier over. Het is een compleet boek dat bijna het karakter heeft van een werkboek. De auteurs nemen je mee in het hele proces.

Als redelijk neutrale lezer die louter geïnteresseerd is in dergelijke processen maar (nog) niet bezig is met het creëren van een nieuw businessconcept, is het soms lastig te lezen. Zoals ik al aangaf is het boek akelig compleet. Diverse niveaus zijn aanwezig, zowel strategisch als tactisch en zelfs het operationele ontbreekt niet. Van de noodzaak tot het komen tot een nieuw model, de creatie en de implementatie.

Wasstraat
Een mooi element is zonder meer de zogenaamde wasstraat. Dit is de laatste fase waarbij het nieuwe model in al zijn stadia wordt doorgelicht. De laatste onvolkomenheden worden dan zichtbaar en kunnen gerepareerd worden. Dit begrip heb ik als een mooie metafoor ervaren. Over het boek zit een duidelijke saus van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, een van de grootste aanjagers om te komen tot nieuwe businessmodellen.

5 strategieën
Je kunt dus als lezer gemakkelijk gedeelten overslaan, hoewel dat niet eenvoudig zal zijn want het is ook een boeiend boek geworden. Een aantal keer was ik plezierig verrast en werd ik geïnspireerd. Zo noemt Jonker vijf strategieën waarvan er drie welbekend zijn, namelijk die van Tracy en Wiersma; Product leadership, Customer intimacy en Operational excellence.
Daar voegt hij aan toe Experience (het samen met de klant een product tot stand brengen zoals bij Disneyland) en Community building (het maken of creëren van materiële en niet materiële connecties tot handige diensten of producten rond een gemeenschap, bijvoorbeeld Google maps met Google streetview). Naar mijn mening een welkome aanvulling op deze waardestrategieën.

Een goed boek voor een breed publiek waarbij ik wel wil aantekenen dat het voor een beginnende marketeer wel lastig zal zijn om het te doorgronden. Maar voor de meer ervaren marketeer is het een boek dat hem of haar zal helpen bij het opzetten van nieuwe businessmodellen of om het bestaande model eens tegen het licht te houden.

Eric van Arendonk RM