Britse budgetten marketing stijgen tot recordhoogte

Steeds meer Engelse topmerken investeren extra in marketing nu de prognoses een verdere economische groei aangeven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het nieuwste Bellwether Report, waarover MarketingWeek bericht. De driemaandelijkse enquête onder 300 senior-marketeers van de Britse topbedrijven is een belangrijke barometer voor het vertrouwen in de industrie

Het vertrouwen blijkt uit het feit dat maar liefst 40 procent van de marketeers van plan is om het marketingbudget te verhogen voor dit en volgend jaar.  Dat is een forse stijging ten opzichte van begin dit jaar,  toen 25,8 procent verwachtte de budgetten te verhogen. Slechts 14 procent is van plan om in de budgetten te snijden.

Opwaartse kracht

30 procent  van de marketeers  gaf in het eerste kwartaal meer uit dan begroot, terwijl slechts 9 procent onder de begroting bleef. Als we het netto-saldo van beide bekijken, 21 procent, dan is dit het hoogste cijfer sinds de eerste editie van het Bellwether Report, 14 jaar geleden. Het duidt op een steile opwaartse kracht.

Bellwether bekeek ook waaraan het extra geld is besteed in het eerste kwartaal, en dat zijn vooral de traditionele media: televisie, radio , outdoor en print. Dit segment groeide netto met 11,7 procent, en dat was ook een hogere stijging dan die van de online media, waaraan netto 8,5 procent meer werd uitgegeven. Het was de eerste keer in de afgelopen drie jaar dat de groei van ‘traditioneel’ die van digtaal overtrof.

Consumentenbestedingen

De investeringen in kanalen als display, social en search, die over het algemeen worden gezien als goedkoper en efficienter in moeilijke tijden, daalde met 9,2 procent ten opzichte van Q4.

De bereidheid om meer te besteden aan marketing volgt op bekendmaking van recente cijfers over de Britse economische groei. Het Britse Office of National Statistics meldde onlangs dat de loonsverhogingen de inflatie inmiddels bijhouden, wat aangeeft dat de druk op de consumentenbestedingen wordt verlicht.

Meest optimistische

Chris Williamson, hoofdeconoom bij Markit en auteur van het Bellwether Report, noemt de cijfers van de business- en marketinguitgaven de meest optimistische sinds het onderzoek in 2000 begon. Vorig jaar zagen we al de grootste stijging in marketingbestedingen sinds 2006. Voor 2014 ziet het er nog beter uit.’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie