De Nederlandsche Bank is 'daadkrachtig & toonaangevend' maar laat dat niet zien

DNB heeft sinds 1 september een nieuwe huisstijl.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De oude huisstijl was alweer van tien jaar geleden en sindsdien was deze nogal verwaterd. En dat wil De Nederlandsche Bank niet, want De Nederlandsche Bank wil in woord en beeld herkenbaar zijn. 

‘De directie heeft de laatste jaren de missie, de ambities en de kernwaarden waar DNB voor staat opnieuw geformuleerd. De nieuwe huisstijl geeft vorm aan deze identiteit van DNB en zorgt daarmee voor een grotere herkenbaarheid’, aldus het personeelsblad van de bank ‘Florijn’.

Herkenbaarheid en eenheidsworst
Ik moest bij het lezen van Florijn denken aan het voorlezen van mijn dochter van bijna 4. Om het voor mezelf wat leuker te maken verander ik het verhaal weleens. Ze kan toch niet lezen. Maar als ik iets vertel dat niet op het plaatje staat, dan zegt ze direct: ‘Maar waar zie je dat dan???’ Verontwaardigd, met drie vraagtekens inderdaad. Ik lees het wel: ‘herkenbaarheid’, ‘onderscheid’ en ‘geen eenheidsworst’, maar ik zie het niet.

Een uniek instituut
is een uniek instituut. We hebben er maar één van. Het heeft een belangrijke positie in ons land en bij het bewaken van onze belangen in het buitenland.

Zoals , de ontwerper van de huisstijl, het stelt: het is een Nederlandse bank met een rijke historie. Vandaar ook het behoud van de sch in de naam en het voluit schrijven van de naam in het logo.

Reden genoeg om wat kraak en smaak aan de huisstijl te geven, zou je zeggen.

De kernwaarden bieden ook voldoende aanleiding om iets bijzonders te maken. De bank heeft de volgende waarden geformuleerd: stabiel, zichtbaar, daadkrachtig en toonaangevend. Dat biedt voldoende houvast om een stevige visuele stijl neer te zetten, zou je zeggen.

Generiek en inwisselbaar
Maar niks van dat alles. De Nederlandsche Bank beschikt vanaf 1 september over een keurig systeem dat professioneel vormgegeven is, maar dat verder nogal generiek en inwisselbaar is. Alle communicatiemiddelen zijn ongetwijfeld allemaal weer netjes in lijn met elkaar. Maar haal het logo weg, zet er het logo van een andere ‘corporate’ op en je zult het verschil niet merken.

Een van de medewerkers van de bank schat zelf ook in dat sommige medewerkers het logo misschien niet heel spannend zullen vinden. Maar volgens haar is de naam het beeldmerk, en heeft het verder weinig opsmuk nodig. En net als Total Identity zegt zij: ‘De naam volstaat, mét sch en aaneengeschreven. Zo benadrukken we ons erfgoed van 200 jaar en onze afkomst binnen het internationale speelveld waarin we opereren.’ Het is door die tekst extra opvallend dat, in deze speciale huisstijluitgave van Florijn, eigenlijk alleen de afkorting DNB wordt gebruikt.

BRS Premsela Vonk
Tussen 1987 en 2004 beschikte de bank over een goed ontworpen huisstijl door BRS Premsela Vonk. Een huisstijl met eigenheid en herkenbaarheid. Na de fusie met de Pensioen & Verzekeringskamer sloeg de bank een twijfelachtige ontwerpweg in met een middelmatige huisstijl die door de bank zelf ontworpen was.

Het lijkt erop dat de inspanningen nú vooral gericht zijn geweest op het opnieuw inrichten en structuren van communicatie en ontwerp. Op elke pagina van Florijn komt dat het sterkste naar voren. Systematiek en efficiëncy. Helemaal niks mis mee. Belangrijk zelfs.


Problematisch
Wat ik wel problematisch vind is dat de uitgangspunten, en de uitwerking van de stijl, voor mijn gevoel niet kloppen.

De kernwaarden, en de vertaling daarvan in de huisstijl, passen niet bij elkaar. De bankt toont zich een krachtig leider in de kernwaarden, maar een teamspeler in de huisstijl.

De belofte van de bank is een belofte waar we allemaal verschrikkelijk veel belang aan hechten. De bank werkt aan financiële stabiliteit en aan duurzame welvaart voor Nederland. Een belofte waar we nu misschien meer belang aan hechten dan ooit. Maar in de stijl zie ik dat belang niet terug.

En ten slotte. Een van de medewerkers in het blad noemt de bank een dynamische organisatie (wat we terug zouden moeten zien in de fotografie), maar de stijl is statisch en formeel.

Belangrijke representant in het buitenland
Ik denk dat een instituut als De Nederlandsche Bank, in een land met een ontwerpgeschiedenis als het onze, een werkelijk eigen, herkenbaar en stevig beeld verdient. Niet in het minst omdat het nationaal een positie terug te winnen heeft. Maar ook omdat het een belangrijke representant is van ons land in het buitenland. Jammer dat die kans niet gepakt is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie