De toekomst van de luchtvaart?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanaf 1 januari 2014 is het mogelijk om vanaf Curaçao een reis naar de ruimte te maken van veertig minuten. Dit kan bij (SXC) voor 95.000 dollar. De eerste negen tickets zullen verkocht worden door KLM. Leuke extra: de titel astronaut!

Virgin Galactic
De pionier op het gebied van de commerciële ruimtevaart is natuurlijk . Hij maakte in 2004 zijn plannen bekend met de oprichting van . Ook bij deze aanbieder liggen de prijzen ongekend hoog, namelijk op 200.000 dollar per persoon. Voor dit bedrag krijg je een 3,5 uur durende vlucht waarvan je slechts zes minuten gewichtsloos zult zijn. Bij SXC duurt de vlucht daarentegen nog geen veertig minuten, waarbij de gewichtsloosheid ook zes minuten zal duren. Zowel Virgin Galactic als SXC brengen je over de 100 kilometer hoogte-grens, omdat men na het passeren van deze grens officieel de titel astronaut mag voeren.

Commerciëel?
SXC en Virgin Galactic bedrijven naar eigen zeggen commerciële ruimtevaart, maar met prijzen van 95.000 tot 200.000 dollar per persoon is het de vraag wat ze precies onder dit begrip verstaan. Commercieel wordt naast het puur behalen van winst vaak ook beschouwd als het toegankelijk zijn voor iedereen. Hoewel SXC en Virgin Galactic de ambitie uitspreken om ruimtevaart aan het grote publiek beschikbaar te maken, lijkt dit nog ver weg. Klanten als , , en maken duidelijk dat ruimtevaart (op dit moment) toebedeeld is aan ‘the happy few’. Interessanter, naar mijn mening, is de uitspraak van Michiel Mol - een van de initiatiefnemers van SXC - in 'De Wereld Draait Door' op 12-4-2011 (zie hieronder).

Amsterdam – Sydney in anderhalf uur
‘Belangrijker, de volgende versie van ons vliegtuig brengt je van A naar B. Dan vlieg je in anderhalf uur van hier naar Sydney’, aldus Mol. Als dit inderdaad zo is, heeft het grote impact op de luchtvaart. Geen 24 uur-durende, maar slechts een anderhalf uur-durende vlucht naar Sydney. De tijdwinst is gigantisch. Daarnaast beweert Mol dat er tevens voordelen zijn voor het milieu. Mede door het feit dat er boven de dampkring wordt gereisd, worden de uitstoot en het energieverbruik sterk gereduceerd. Natuurlijk blijft de prijs de belangrijkste factor, maar de potentie is duidelijk aanwezig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie