E-cowmerce

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Cowboyshirts uit Afrika? De Canadese software-ontwikkelaar Bart Sullivan verkoopt vanuit Rongai (Kenia) overhemden naar model van zijn 1970's Stetson western shirt. De hemden worden door lokale kleermakers geassembleerd uit tweedehands kleding die in het westen afgedankt is, en vervolgens via een voor $75- opnieuw verkocht aan liefhebbers in Europa en Noord-Amerika.

Jeans zijn lang geleden ontwikkeld om goudzoekers te voorzien van een stevig zitvlak. Andere Amerikaans fashion icons hebben een kortere geschiedenis. De (broekpak van Elvis en andere rhinestone cowboys) en het cowboyhemd dateren uit de jaren veertig. Deze western style wordt inmiddels gezien als een die de Amerikaanse way of life vertegenwoordigt. Jeans, cowboyboots en een bijpassend shirt: allemaal Made in America.

Het cowboyshirt is in de jaren veertig bedacht door een kleermaker die een bron van bijverdiensten zag in cowboys die na maanden runderdrijverij hun verdiensten kwamen verbrassen in de stad. Jack A. Weil (oprichter van in Denver) meende dat die mannen wel geld over zouden hebben voor een shirt dat de bravoure van een rodeo uitstraalde. Letterlijk, want deze overhemden werden voorzien van parelmoeren drukknopen (de zogenaamde pearl snaps), creatieve borduursels, smile pockets en shotgun cuffs. Weil populariseerde het cowboyshirt vervolgens door zijn ontwerpen ter beschikking te stellen aan de filmindustrie.

In Amerika is deze western wear behoorlijk succesvol, maar elders is deze dracht tamelijk camp. Desalniettemin is ook deze handel gemoderniseerd. Menig western shirt-leverancier laat zijn voorraad inmiddels verschepen vanuit China en andere lage lonen-landen. Bart Sullivan geeft echter een totaal nieuwe draai aan deze waardeketen, door productie in Afrika als unique selling point in te zetten. Wie een Keniaans cowboyshirt koopt, schaft zich geen nieuw overhemd aan maar een verhaal. De opbrengst vloeit grotendeels terug naar de lokale economie en er wordt gebruik gemaakt van bestaande grondstoffen (re-recycling). Die positionering wordt versterkt doordat Kila Kuta het hele bedrijfsproces ondersteunt via zijn website, waar zelfs de kleermakers voorgesteld worden.

Een voorbeeld van Ontwikkelingshulp 2.0? De eerste serie van 58 shirts was binnen amper twee weken uitverkocht. De kleermakers van Kila Kitu werken nu aan een tweede batch van honderd hemden die begin januari op de markt komt. Volgend jaar verwacht Sullivan ook met damesmode actief te worden. Kila Kitu komt waarschijnlijk met een cowgirl dress. Misschien is dat iets voor Dutch Cowboys?

Disclosure: auteur bezit een 100% polyester cowboyshirt van California Ranchwear (H Bar C) compleet met shotgun cuffs, pearl snaps en smiley pockets.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie