Eerste resultaten: E-business maturity benchmark

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zoals reeds eerder op Marketingfacts te zien was, is op 19 augustus de van start gegaan in opdracht van het bedrijf Atos Consulting. Inmiddels hebben ongeveer 200 managers meegewerkt aan het onderzoek. Begin deze week kreeg ik wat eerste resultaten tot mijn beschikking.

Afstudeerder Philip Konings heeft de afgelopen maanden op basis van het gekeken naar de factoren die een bedrijf stimuleren om verder volwassen te worden. Deze factoren zijn opgedeeld in interne en externe factoren. De factoren waren van te voren bepaald door middel van gesprekken met E-Business managers en consultants en op basis van bestaande literatuur over innovaties. Het onderzoek heeft tot op heden een aantal interessante resultaten opgeleverd, die ik hieronder even kort heb samengevat.

- Management commitment blijkt essentieel voor
het succes van E-business binnen een bedrijf.
- Een klantgeoriënteerde aanpak door de medewerkers
is van groot belang bij het integreren van E-business
in de bedrijfscultuur.
- Bedrijven vinden E-business voornamelijk belangrijk
omdat klanten of klantgroepen dit eisen, en omdat
de concurrenten het ook doen.
- E-business heeft geen negatieve invloed op de
organisatiecultuur. De angst dat holle organisaties
(wel de middelen, niet de cultuur) zouden ontstaan
lijkt echter NIET ongegrond. Holle organisaties belemmeren de adaptatie van E-business.

Binnenkort wordt ook een whitepaper gepubliceerd, waarin meer organisatorische eigenschappen en de daadwerkelijke benchmarks voor verschillende industrieën besproken worden. Ik ben benieuwd! Meer info is te vinden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie