Elsevier naar New Skool Media is logische stap

Elsevier is in veel opzichten meteen de grootste titel in het portfolio van New Skool.

Opinieblad Elsevier wordt in fases verkocht aan New Skool Media. Daarmee komt een van Nederlands oudste tijdschriften in handen van een jonge uitgeverij. Als tijdschrift bestaat Elsevier al, min of meer, sinds 1891 (qua formule sinds 1945). New Skool Media bestaat nog geen twee jaar; de uitgeverij werd opgericht na een buy out van 19 titels van Sanoma. Elsevier is in veel opzichten meteen de grootste titel in het van New Skool.

Rob Kolkman, de Nederlandse bestuursvoorzitter van RELX zei begin 2015 al dat het opinieblad Elsevier en spin-offs als Juist en het merk Beleggers Belangen niet langer in het portfolio van RELX passen. Elsevier is weliswaar het best verkochte opinieblad in Nederland, maar de huidige eigenaar stuurt aan op een transformatie van content provider naar solution provider. RELX blijft voorlopig mede-eigenaar en ziet er in deze hoedanigheid vast op toe dat de naam Elsevier ook echt gaat verdwijnen. RELX wil de naam Elsevier zelf blijven gebruiken voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. De redactie onderzoekt begrijpelijkerwijs momenteel juridische mogelijkheden om de merknaam te mogen blijven voeren. Gisteren meldde al dat totale verkoop nog niet aan de orde is.

Logisch gevolg

In zekere zin is de overname een logisch gevolg van de door oud-Elsevier topman geïntroduceerde informatiepiramide in de jaren tachtig. Met publieksuitgaven aan de onderkant en wetenschappelijke informatie aan de top geeft de piramide in treden aan hoe winstmarges tot stand komen. Onderaan gaat het om kostenbeheersing om marge te realiseren. Elsevier voert in de top een differentiatiestrategie: onderscheidend de beste willen zijn voor een zorgvuldig gekozen doelgroep.

New Skool Media heeft haar portfolio al in 2015 uitgebreid naar 23 titels. De uitgeverij ziet tijdschriften als gunstige uitgangspositie om deze merken op lange termijn succesvol te ontwikkelen en uit te baten. De focus ligt op special interest bladen, de concurrentiestrategie op kostenleiderschap. Uitgever Cor Jan Willig zei onlangs dat hij vooral het zelf ondernemen binnen zijn organisatie belangrijk vindt. Dat moet het zakelijk getinte Elsevier als muziek in de oren klinken. Precies een jaar geleden schreef Elsevier hoofdredacteur Arendo Joustra een pleidooi voor het koesteren van ondernemers, groot en klein, omdat "die uiteindelijk zorgen voor het geld dat Nederland welvarend en sociaal maakt".

Ondernemen

Elsevier kan wel meteen serieus aan de slag met ondernemen na de verhuizing naar de Spaklerweg in Amsterdam. Volgens het Financieel Dagblad was de vraagprijs 50 miljoen euro. Dat bedrag zal NSM zeker niet betalen, ook niet na het overnemen van het resterende pakket aandelen. Maar de uiteindelijk te betalen overnameprijs moet natuurlijk wel terugverdiend worden. New Skool Media maakte in 2015, het eerste boekjaar, 1 miljoen winst.

Update: Onder de overname vallen de volgende uitgeefactiviteiten: Elsevier Weekblad, Elsevier Weekblad Online, Elsevier Juist, Elsevier Weekblad Stijl, Elsevier Weekblad Events, Elsevier Weekblad Specials, Elsevier Weekblad Boeken, BeleggersBelangen, BeleggersBelangen.nl, Beurs.nl, Grip op je vermogen, Voormorgen.nu en Lead Solutions.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie