NU.nl slaat nieuwe weg in met native apps

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is het online nieuwsmedium van Nederland, getuige de keiharde bereikscijfers. Met een aandeel van 37,4 procent (STIR 13+, bereik per maand) is het medium NOS (35,8%) en Telegraaf.nl (26,9) lang en breed voorbijgestreefd. Ware het niet dat intussen al 70 procent van de pageviews al van mobiele devices komt, met een totaal van 700 miljoen. Ja, u leest het goed. Dat betekent dat NU.nl in totaal al (bijna) door de 1 miljard pageviews per maand is gebroken.

Met zo'n verpletterend marktaandeel op mobile, is het niet meer dan logisch en verstandig dat Sanoma de apps van NU.nl eens een fris likje verf geeft, zowel aan de voorkant als onder de motorkap. Daartoe hebben ze ingehuurd, niet toevallig het bedrijf waar ex-ilse directeur Joris van Heukelom als partner is ingestapt sinds zijn vertrek als digitaal opperhoofd bij Sanoma Media. Dat betekent het einde van de samenwerking van NU.nl met Peperzaken, het bedrijf dat voorheen de NU.nl apps voor zijn rekening nam.

Naast een frisser icoontje én NU.nl als appnaam (was NU of NU HD op iPad) is er een hoop veranderd. Ten goede, mag ik wel zeggen. Sowieso voor de adverteerder, maar daar kom ik zo op. De hele flow van de iPad en iPhone app is gewijzigd. Was de iPhone-app oneerbiedig gezegd een doorvertaling van de website en de iPad-app een sexy maar uitgeklede variant van de website, nu zijn beide producten
verworden tot volwassen native apps. Want, zo zegt Brechtje de Leij (productmanager mobile): “Native geeft de beste gebruikerservaring.” Niettemin komen er ook full responsive HTML5-pagina's voor smartphone en tablet, die meeschalen met de schermgrootte. Niet onlogisch: de site krijg 53 miljoen
pageviews te verwerken op mobiel, m.nu.nl zorgt nog voor 26 miljoen pageviews. Grofweg 12% van het mobiele verkeer, maar niet te verwaarlozen, blijkens deze strategie.

Laten we met iPad-app (66,8 miljoen pageviews per maand) beginnen. Swipen en pinchen is hier nu het heersende motto, maar NU.nl heeft de klikkende bezoeker niet uit het oog verloren. Beide functionaliteiten werken naar behoren. Centraal als de app opstart is groter beeld bij de artikelen. Bewust is niet gekozen voor een Flipboardachtige magazinesetting, maar een app met een newsy karakter. Dat is gelukt. Nieuws is bijvoorbeeld de categorie Net binnen, wat een gevoel van urgentie meegeeft. Met 'live tiles' (weer, verkeer, sport, tv-gids) aan de rechterzijde wil Sanoma de app een 'dynamisch gevoel' meegeven. Dit is prettig:
de bekende nieuwscategorieën zijn ter linkerzijde naar smaak in te vullen. Voor deze jongen zullen dat Binnenland, Tech en Sport zijn, bijvoorbeeld. Bij de artikelpagina's komt meer en mooier beeld, met 'best gelezen' en dergelijke doorklikmogelijkheden wordt uitgenodigd tot stickyness.

Hier zit een kleine onhandigheid, wie doorklikt op gerelateerd artikel, ziet de navigatiebalk van rechts naar links verschuiven. Je zou verwachten dat je daar kan pinchen terug naar het vorige scherm. Helaas, je komt op de homescherm. Even wennen, maar het gros van de gebruikers zal toch de terugfunctie of het
kruisje gebruiken voor navigatie. Toegevoegd zijn ook dossiers, cartoons en een hele trits advertentie-opties – later meer. Aan social is gedacht, die staan handig ter linkerzijde van het artikel. We moeten het doen met Twitter, Facebook en NUjij. Geen Hyves, LinkedIn of Google+ dus. NUjij is te lezen zonder inlog. Voor wie houdt van de mening van jan en alleman, of er zelf een heeft.

Via iCloud synchroniseren iPhone en iPad, dat is nu echt een nifty feature te noemen. De apps geven in lichtblauw aan welke artikelen je bijvoorbeeld eerder op de dag op het andere apparaat gezien hebt. Het sterretje staat voor de lees-later-functie, ook die synct mee. Via tags en pushnotificatie kan de lezer
op de hoogte blijven van zijn favoriete onderwerp. Dat is niet verkeerd, zeker voor een voetballiefhebber: dan kan zo makkelijk een club gevolgd worden. Er zit ook een eigen tv-gids in, heel basic, meer is hier ook niet nodig. Wie een echt goede TV App wilt op iPad, neme de Veronica Magazine TV App uit de
SBS/Sanoma-stal (disclosure: ik heb bij de lancering de PR gedaan voor die app).

Helemaal nieuw is de sectie Dag van NU: een overzicht van drie tot vijf artikelen met het heetste nieuws van de dag, gekozen en verrijkt door de redactie. Dat is in een andere setting met een blauw achtergrondscherm waar je tussen de onderwerpen via grote foto's kunt swipen. Met een klik openen de berichten onder het beeld, en dan swipe je zo verder naar de andere onderwerpen. De flow zit er daar, zowel qua swipen als gebruik, nog niet van nature in. Maar qua inhoud is het voor het snelle snacken van het hete nieuws van die dag ideaal.

Uiteraard wil NU.nl de apps gaan monetizen. Hiervoor heeft NU.nl een aantal nieuwe opties of gebruikelijke plaatsen ter beschikking gesteld. Intern is al duidelijk uitgesproken dat men meer fiducie heeft in branded content en advertorials, dan in puur en alleen banner en display advertising. Sophie Croonen, Productmanager NU.nl, beantwoordde een aantal vragen over hun in-app advertentiepropositie:

Hoe gaat NU.nl met de nieuwe apps geld verdienen?

Sophie Croonen: “NU.nl verdient ook al enige tijd geld met de oude apps. In de nieuwe apps zijn
daarnaast een aantal nieuwe advertentie mogelijkheden toegevoegd waarvan we verwachten dat deze nog beter aansluiten bij de doelstellingen van onze adverteerders.”

Kun je iets meer vertellen over de nieuwe reclamevormen?

Sophie Croonen:“Op mobiel was het contentblok met branded content al enige tijd succesvol. Deze positie is vanaf nu ook mogelijk in de iPad app. Op zowel iPad als iPhone is de branded content nu meer geïntegreerd in de apps. Nieuw in zowel de iPhone als de iPad app is de prestitial. Deze wordt getoond tijdens het opstarten van de apps. Daarnaast is op de iPad een opvallende advertentiepositie bovenaan op de homepage én de katernen toegevoegd: de ‘billboard’. Ook is er binnen de iPhone
app meer mogelijk op het gebied van rich media. De komende tijd testen en lanceren we nieuwe formaten waarbij altijd op zoek zijn naar de perfecte balans van de nieuwservaring en zichtbaarheid van advertentieuitingen.”

Van welke reclamevorm verwacht Sanoma het meest?

Sophie Croonen:“De impactvolle formaten zoals de billboard op iPad zijn veelbelovend, maar ook van de mogelijkheden voor branded content verwachten we veel. We hebben een aantal zeer succesvolle cases met o.a. NUON en Philips met de inzet van branded content op mobiel en hopen dat dat succes zich ook door laat vertalen naar de iPad.”


Albert Heijn is 'launching partner', wat houdt dat in?

Sophie Croonen:“Albert Heijn is een erg innovatieve adverteerder en een van de voorlopers op mobiel
adverteren. We zijn blij ze mee te kunnen nemen in onze lanceringsperiode. Ze zijn daardoor in de eerste weken met hun vernieuwende campagne aanwezig binnen onze apps exclusief de prestitialpositie.”

Waarom denk je dat veel marketeers mobile nog overslaan in hun advertentiestramien?

Sophie Croonen:“We zien net als dat bij online het geval was, dat adverteerders wat trager zijn in
de adoptie van nieuwe medium typen. Zo’n medium moet zich bewijzen, kennis moeit groeien en mobiel moet een plek vinden in de marketingmix. Feit is wel, de consument is er al. Kansen voor
adverteerders te over.”

NU.nl heeft tegelijkertijd met een iOS-apps een app voor Windows Phone 8 aangekondigd. In
mijn ogen kan de mobile adverterende marketeer niet meer om NU.nl heen. Al is het maar om de downloads van de eigen app een boost te geven, danwel voor brandingdoeleinden. Maar wie snapt hoe een goed geschreven advertorial op het grootste mobiele nieuwsmedium van Nederland zou kunnen werken, die is op
termijn spekkoper.

Dowloads:

Video:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie