Recensie: Grow the core (David Taylor)

Register Marketeers van NIMA recenseren geregeld relevante marketingboeken. Johan Bel RM las Grow the core van David Taylor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

David Taylor is stichter en managing partner van marketingadviesbureau . Als expert in merken schreef hij het boek met als ondertitel ‘Laat je merk groeien vanuit de kern’. Zijn pleidooi in dit boek is om in tijden van crisis juist te focussen op de kern en vandaaruit groei te zoeken, in plaats van nieuwe markten aan te boren of nieuwe producten te ontwikkelen.

Toen ik dit boek las bekroop me al snel het gevoel dat ik een oud studieboek aan het lezen was. Weinig tot geen nieuwe informatie en gebruik van oude, bekende theorie over merkopbouw. Toch ben ik blijven lezen, want op één of andere manier inspireerde het boek me ook wel.

Waarschijnlijk komt dat door de wijze waarop het boek is samengesteld. Het leest heel makkelijk weg, de teksten zijn kort en bondig gehouden en geschreven met begrijpelijke taal. De aangereikte kennis wordt voortdurend met praktijkvoorbeelden ondersteund en er wordt per hoofdstuk een samenvatting gegeven van de hoofdzaken. Dat is dan ook de kracht van het boek.

Grow the core kent 12 hoofdstukken. Taylor gebruikt de eerste vijf als inleiding in het onderwerp en als pleidooi om toch vooral te focussen op de kern. Zijn argumentatie is wel goed, maar waarschijnlijk zijn er even zoveel argumenten en voorbeelden aan te halen om in tijden van crisis de boeg om te gooien en te kiezen voor vernieuwing.

Maar goed, het verhaal is wel consistent opgebouwd. In hoofdstuk 4 introduceert de schrijver z’n drijfwiel voor kerngroei. De acht tanden van het wiel worden in hoofdstuk 6 tot en met 11 volledig uitgewerkt. Hoofdstuk 12 sluit het boek af met een praktische work out.

Al met al is het wel een praktisch hanteerbaar boek. Je kunt er zo mee aan de slag. De keerzijde is echter dat het weer een boek over merken is en vooral geschikt is voor grote ondernemingen, die actief zijn in met name B2C-markten. Ik vraag me af wat de gemiddelde marketeer in het MKB of in B2B-markten er aan zal hebben. Waarschijnlijk niet veel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie