Social Strategy Talk II: Listening to communities

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren was in de Westergasfabriek in Amsterdam. Daar werd voor de tweede keer de gehouden. Dit maal stond deze in het teken van het luisteren naar communities. Key note speaker was van Nokia. Zij was ook de eerste spreker. De crowd werd onderverdeeld in drie groepen: Vodafone, KLM en . Zelf werd ik bij Sell A Band ingedeeld.

Nokia
reist al jaren de wereld over, om ideeën op te doen voor nieuwe productinnovaties voor Nokia. Zij stelde vooraf dat menselijke ontwikkeling een stuk langzamer gaat dan technologische ontwikkeling. Daarnaast stelde zij vast dat een van de grootste globale trends is, dat mensen veel meer onderweg zijn dan vroeger. Toen vroeg zei zich af, want dan de beste plaats is om ideeen op te doen voor Nokia's productontwikkeling. De uitkomst is bijzonder: Krottenwijken! Zij ging naar Rio, Mumbai en naar China. Ze ging daar de straat op en stelde willekeurige mensen de volgende vraag: ,,Als jullie een mobiel communicatiemiddel mochten ontwikkelen, geheel naar jouw wensen, hoe zou deze er dan uit zien?". Ze kreeg nogal flauwe en vlakke reacties terug. Toen besloot ze om een geselecteerde, kleine community in te richten, in een lokale fotozaak, ze nodigde een dertigal studenten uit, zorgde voor de nodige tools (papier, stiften etc) en stelde dezelfde vraag nog een keer. Resultaat: de meest fantastische en ook praktische ideeën. Ze besloot er vervolgens een competie van te maken waarbij de winnaar kans kreeg op een beter leven (hoe precies, verstond ik niet helemaal, wellicht kan een andere bezoeker dit aanvullen). Volgens haar waren er twee cruciale factoren voor het laten slagen van een community:
1. Motivation (op straat was deze dus ngoal beperkt)
2. Purpose (wat doet het voor de community?)

Hier komt de stelregel van de vorige SST weer naar boven; Vraag niet wat de community voor jou kan doen, maar vraag wat jij voor de community kunt doen!

Sell A Band
Ik schrijf deze post in volgorde van mijn enthousiasme. Ik was zelf ingedeeld bij de organisatie Sell A Band..
Platenmaatschappijen hebben het moeilijk ivm alle downloads, daardoor krijgt talent nauwelijks nog een kans. De oprichter van sellaband, komt van Sony Music vandaan, het was hem een doorn in het oog dat hij soms bandjes zag die beter waren dan wat er echt uitgebracht werd.
Je als artiest je muziek uploaden op . Je mag dan een echt album maken bij een professionele studio met een profi producer(er zijn verschillende studio's en producers aangesloten), als je $ 50000,- hebt gespaard. Dat sparen doen de mensen die in jouw geloven op die website/community. Je kunt als believer parts kopen. Kost $10 per stuk..Je krijgt daarvoor de cd en uiteindelijk ook 1/3 van de winst van die cd (naar rato van het aantal believers natuurlijk)..
geweldig concept..
Vraag aan de crowd...hoe zorgen we er nu voor dat onze artiesten net zo beroemd worden als Justin Timberlake, Madonna oid...? Er ontstonden verschillende ideeën die ik later prijs zal geven. Hoe en of zouden jullie deze case aanpakken?

Vodafone
Wellicht het meest bekende verhaal. Vodafone heeft een Web Relations team ingericht. Een jaar geleden is een student bij Vodafone begonnen met het kijken naar wat er online over Vodafone gezegd werd. Hij kreeg een simpele opdracht: ,,Kijk gedurende drie maanden naar wat er online gebeurt, en je mag daarbij NIET reageren"...Dit leverde enorm veel nuttige informatie op. Nu, zo'n jaar na de introductie, ervaart Vodafone waar het aan begonnen is. Het WR team geeft Vodafone de mogelijkheid om issues in een vroegtijdig stadium te spotten. Maar dat is lastig. Iets wat heel groot lijkt te zijn, blijkt vaak uiteindelijk niets voor te stellen en vice versa. Hier geldt: er worden veel fouten gemaakt, maar al doende leert men.
Keerzijde: Klanten leren hier ook van, en razendsnel! Een opmerking uit het publiek:
,,Ik zit bij Vodafone, als ik tegenwoordig een probleem heb, dan probeer ik nog 1 keer te bellen, word mijn probleem niet in 3 minuten opgelost, dan weet ik precies waar jullie online zijn. Ik post mijn ongenoegen in drievoud en dan word ik wél razendsnel geholpen".
Dit dwingt Vodafone tot het voortdurend verbeteren van haar organisatieprocessen. Een lastig, leuk en langdurig proces, dat met vallen en opstaan gaat, het grijpt in de gehele organisatie.
De vraag/het probleem van Vodafone:
Er zijn 50 mobiele aanbieders op de Nederlandse markt. Het merk met de grootse aanhang is: No preference...Hoe kan Vodafone hun social strategy zo aanpassen, dat Vodafone het merk wordt dat als eerste merkvoorkeur naar boven komt.. Zegt u het maar, beste bloggers...
KLM
Dan KLM.. eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het KLM verhaal me niet heel erg scherp meer voor de geest staat. Ik weet nog dat het met de besloten communities club africa en club asia te maken had. Engagement was hun gouden kreet, maar hun verhaal pakte me toch niet. Ik kreeg het idee dat ze zelf nog erg veel aan de touwtjes wilden trekken en dat het echt iets was voor een eliteclubje...
Als iemand dit nog kan aanvullen graag....

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie