Vlogs in de mediamix: kat in de zak

Wil je je merk in de schijnwerpers zetten? Zet je geld niet in op vloggers. Dikke kans dat je van een koude kermis thuiskomt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het aantal vloggers, video bloggers, groeit als kool. De Britse Zoella (Zoe Snugg, 24 jaar) heeft zo’n 7,2 miljoen followers alleen al op YouTube en is opgenomen in de lijst most influential people. In Nederland zijn er inmiddels ook een aantal met status ‘BNer‘.

Overschatte advertising power
Onderzoek (gwi, 42.000 internetgebruikers 16-64 jr, 32 landen) toont dat vlogs een geringe kracht hebben als het gaat om succesvol adverteren. Als bron voor inspiratie, het ontdekken van nieuwe producten, merken en diensten zijn vlogs met een score van 7% zelfs de hekkesluiter.


Oogkleppen
Ondertussen vechten marketeers met elkaar om toch alsjeblieft met vlogger xyz in zee te mogen gaan. Voor een product placement kan zo 5K euro worden gevraagd, of het maandbedrag van een banner ad. Zet het zoden aan de dijk? Dat kun je in twijfel trekken.


Waar halen liefhebbers van vlogs hun info vandaan
Vloggen is voor fun, videovlogging heeft zich in dit onderzoek niet bewezen als het aangewezen open advertentieplatform. Integendeel. Voor informatie zoekt de consument houvast bij trusted special interest navigators. Daarvoor zoeken ze primair hun heil op sites van print authorities, real life aanbevelingen, search engines en merksites.

Don’t believe the hype
Mocht iemand op het idee komen vloggers in te zetten denk dan nog eens terug aan deze blog, denk in elk geval goed na over de functie en noodzaak. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Advertentie
advertisement
Advertentie