Het ene zeggen en het andere doen. De wonderlijke schizofrenie van grote merken. Dat maakt het voor creatieven soms lastig om uit volle borst mee te zingen met het bonusgedreven praatje van de brandmanager. Is hij, of zij, blind? Geloven ze het écht?
Modemerken die een door reclame opgeschuimd imago hebben en een forse prijs, krijgen het moeilijk. Gevaar loert overal. COS, het luxe broertje van H&M, maakt strakke, supermooie basics voor bijna niks en doet dat behoorlijk duurzaam.
Marketeers zijn teleurgesteld over de resultaten die ze boeken op sociale media. De meetbaarheid is een probleem. En wát je kunt meten, valt bar tegen in verhouding tot de investering die je doet.
Gut feeling. Nogal wat reclamecreatieven beroepen zich erop. Wat is het? Intuïtie? Een aangeboren eigenschap?
Transparantie. Als er één ding is waar het reclamevak te veel van heeft, dan is het wel transparantie. Transparantie is niet modern. Het is dom. Het is je goocheltruc verklappen om volle zalen te trekken.
De ‘gewone man’ is een instituut dat met een kolossale subsidie overeind wordt gehouden.
Het wordt er niet makkelijker op. Reclame in ontvangst nemen. Een boodschap die in één keer vertelt wat een fabrikant te zeggen heeft, is een zeldzaamheid geworden.
Consumenten die enthousiast zijn over je product of dienst, daar ben als marketeer op uit. Dat ze ‘ambassadeur’ van je stofzuiger worden. Of van je wc-papier. Nu krijg ik acuut de dunne van dat modieuze ambassadeurgedoe, maar van productenthousiasme weet ik wel het nodige.
Het reclamebureau kwakkelt, niet alleen nu, maar bijna zolang als ik mij kan herinneren. Laat de zakelijke dienstverlening al jaren een omzetstijging zien van meer dan 7 procent, de crisis uitgezonderd, de reclamebureaus schommelen rond de nul, met een treurige min 17 procent in het laatste kwartaal van 2009.
Zo, nu Balkenende IV is uitgegleden over het onvermogen van zijn voorman om klinkers uit te spreken, wat zo’n beetje symbool staat voor potdicht zitten, is het tijd voor ons wensenlijstje voor de komende formatie.