Steeds vaker aan de orde in reclamerechtspraak en inherent aan internetmarketing: korte, pakkende reclameleuzen om klanten met één klik te verleiden tot een snelle aankoop. “Nu! 50% korting op alles!”, “tot 8Mb/s download snelheid” en “voor 17.00 uur besteld, morgen in huis”. Maar wat je zegt, moet natuurlijk wel kloppen! Zo vanzelfsprekend is dat blijkbaar niet, gezien het grote aantal klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Net als affiliate marketing kan ook e-mailmarketing een mooie aanvulling zijn op de marketingmix. Maar dit kan u duur komen te staan wanneer u de geldende regels overtreedt.
Affiliate marketing is sterk in opmars. Adverteerders laten banners plaatsen op websites van anderen (affiliates). Op die manier wordt traffic naar de website van de adverteerder gegenereerd, waarvoor de affiliate een vergoeding krijgt. Mooi maar niet zonder juridische haken en ogen, zeker ook door de rol van tussenpersonen (affiliatenetwerken). Zo kan een affiliateprogramma uitmonden in een nachtmerrie in plaats van een mooie aanvulling in de marketingmix.