Consumenten iets positiever tijdens verkiezingen

Tijdens de verkiezingen was er sprake van een korte, felle opleving in consumentenemoties, is te lezen in de Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM) van Tilburg University en CentERdata.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten voelden zich in de nasleep van de verkiezingen veel minder negatief als ze dachten aan hun financiële toekomst. Het vertrouwen in politici dat in het afgelopen jaar afnam, was daarbij even terug. Blijvend vertrouwen in politieke daadkracht kan het voorzichtige herstel van de binnenlandse consumptie ondersteunen.

De TILCOM-barometer van consumentenemoties, de zogenaamde Ecomotion-index, kwam in september 2012 uit op 23,7; exact hetzelfde als een kwartaal ervoor. Dat betekent dat Nederlanders 23,7 procent meer positieve dan negatieve emoties ervaren als zij over hun financiële toekomst denken. Een jaar geleden lag de index nog aanzienlijk hoger, rond 35. Waar het niveau van de index nog steeds laag ligt, werd in de periode na de verkiezingen op 12 september echter een korte, maar sterke opleving in consumentensentimenten opgetekend.

Nederlanders waren als gevolg van de verkiezingen minder negatief gestemd, gevoelens van pessimisme, onzekerheid en boosheid zwakten af.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie