Premium

TBWA\Neboko lanceert \Neboko Live

\Neboko Downtown, \Neboko Smarts en \Neboko Retail worden \Neboko Live.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met de nieuwe combinatie, die in totaal 65 mensen telt, speelt TBWA\Neboko naar eigen zeggen in op de groeiende vraag naar real-time marketing.

Het bureau trok nieuwe mensen aan met specifieke competenties. Tjibbe Renkema (40, rechts op de foto) komt van Dentsu Aegis Netwerk waar hij als head of strategy consulting adviseerde op het snijvlak van marketing, technologie, data en media. Hij wordt strategy director bij TBWA\Neboko en neemt de verantwoordelijkheid voor de Data competentie.

Radha Pleijsant (33, links op de foto), afkomstig van Beeld en Geluid in Hilversum, begint als digital planner, en copywriter Floris Cornelissen (37, in het midden op de foto) stapte over van Blast Radius.

\Neboko Downtown (met crm als specialisme), \Neboko Smarts (met social media als specialisme) en \Neboko Retail (met de winkelvloer als specialisme), waren ‘in hun dna’ al ‘behoorlijk real-time’, zegt Rik Ledder, managing director van TBWA\Neboko.  Samen met ceo Simon Neefjes vormt hij de directie over de twee bureaulabels, waarvan \Neboko Live de real-time marketingvariant vormt, terwijl TBWA\Neboko gaat over merkenbouwen en het ontwikkelen van de ‘brand story’.

 

Is de introductie van \Neboko Live niet vooral een integratie en het slim meesurfen op de big-datatrend?

Rik Ledder: ‘Het is veel meer dan een integratie. Het gaat echt uit van de wenselijkheid om een aantal zaken die relevant zijn voor klanten, integraal aan te kunnen bieden. Zoals social en mobiel. Zijn dat gescheiden werelden of grijpen ze in elkaar? Als je ze integraal aanbiedt, benut je veel meer de potentie, en, het belangrijkste: door data-expertise toe te voegen, wordt één plus één drie. Social, mobile en data vormen een uitermate spannend vakgebied.’

Voor mobile heeft TBWA\Nederland toch een belang in Mobile Strategy?

‘Ja. Dat bureau is niet specifiek verbonden aan \Neboko maar aan de hele TBWA\ groep in Nederland; het heeft zelfstandige klanten en kan ook werken voor Jump!, Ara of Kingsday. Het vormt een nieuw onderdeel van ons bedrijf.’

Waarom is Jump! niet geïntegreerd in \Neboko Live?

‘Jump! is een prachtig bureau maar heeft een eigen profiel, een eigen cultuur en een eigen klantenpakket. Dat gaat hartstikke goed. Binnen TBWA\ hebben we \Neboko Retail gehad - dat nu dus opgaat in \Neboko Live – en dat werkte goed naast  Jump!. Het  is voor ons interessanter om beide formules te hebben, ook op met het oog op conflicting accounts.’

Wat wordt de klant wijzer van \Neboko Live?

‘De klant heeft een uitdaging om al zijn merkuitingen nog te kunnen orkestreren in een veelheid van kanalen. Daar heb je, als je niet uitkijkt, al snel 20 verschillende bureaus voor en je krijgt ook 20 net iets verschillende uitingen, en je kunt het dataspoor dat de consument achterlaat onvoldoende benutten. Doordat wij dit integraal kunnen aanbieden vanuit \Neboko, geloven wij dat er overzicht zal ontstaan voor een merk.

‘Er is nog een reden waarom onze opdrachtgevers hier wijzer van kunnen worden. We gaan steeds meer van een campagne-gedreven wereld naar een always on-wereld, waarbij de consument centraal staat en niet de campagne. Om dat spel goed te kunnen spelen heb je een winkel aan  kanaalonafhankelijke content nodig aan de ene kant, en een met data gevoede marketingmachine aan de andere kant. Vanuit de customer journey moet je continu de meest relevante communicatie kunnen aanbieden. Ook dat spel kan je alleen maar spelen als je het heel goed kunt overzien.’

Verandert de nieuwe werkwijze ook de denkwijze van jullie eigen mensen?

‘Het bureau van de toekomst is het bureau dat de kennis van het analyseren en modelleren van data in huis heeft, klantcontact strategieën en kanaalonafhankelijke creativiteit kan ontwikkelen. Je moet continu op het juiste moment de juiste mensen via het juiste kanaal de juiste propositie kunnen aanbieden. Dat is waar we naartoe gaan. Door de introductie van \Neboko Live naast TBWA\Neboko, gaan onze mensen nog minder in silo’s en meer vanuit de consumenten denken.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie