Premium

Minds in Media: Iedereen wil allianties sluiten, ook Google

Partijen nodigen NPO uit en willen praten met de beleidsmakers in Den Haag. Een verslag plus podcast.

Adformatie had afgelopen maandag vier media CEO’s op het podium gezet voor de eerste editie van Minds in Media: Pim van der Feltz van Google, Peter de Mönnink (nu nog Sanoma, straks Talpa Network), Marc Vangeel van Telegraaf Media Groep (TMG) en Sven Sauvé van RTL Nederland. Ze kregen stellingen en vragen op zich afgevuurd van zowel moderator Léon Bouwman als het aanwezige publiek. Als een rode draad door Minds in Media liep het feit dat de lokale spelers allianties moeten gaan smeden. En daar praten ze ook met elkaar over. Ja, ook Google wil graag samenwerken, ook al wordt die altijd genoemd wordt als (fr)enemy. 

Google en de brand safety kwestie
Maar eerst wilden we van Van der Feltz weten hoe het nu staat met de brand safety van het YouTube platform, waar vorig jaar zomaar advertenties naast radicale content kwamen te staan. 
Van der Feltz gaf geen garantie dat die foute content helemaal kan worden uitgebannen, omdat er 400 uur aan content per minuut wordt geüpload. ‘Ik wil het niet als excuus gebruiken, maar Google kan domweg niet alles zien.’ 

Wat ze wel doen bij Google: investeren in maar liefst 10.000 nieuwe mensen die moeten proberen te voorkomen dat bepaalde content op YouTube wordt gezet. Daarnaast kijkt men naar welke content geschikt is voor monetization en ook moet je als adverteerder voortaan categorieën kunnen kiezen waar je bij wilt staan.’

Van der Feltz noemde de grootste verandering in de mediabranche dat mensen nu zelf willen bepalen wat ze lezen, luisteren of kijken. ‘YouTube wordt het meest bekeken via mobiel. Dat gebruikersgedrag weerspiegelt zich ook naar wat adverteerders willen. Dat staat of valt wel bij het vertrouwen van de gebruiker en de privacycomponenten zijn zeer belangrijk.’

Want ook bij Google staat privacy vooraan, ook al is daar kritiek op. Van der Feltz maakt zich zorgen om hoe Nederlandse bedrijven met privacy omgaan, maar voor zijn eigen bedrijf geldt: mensen moeten er vertrouwen in hebben dat de koppeling met data die Google maakt er ook echt is om hun leven beter te maken. ‘In Nederland lopen we er mee voorop’, zei hij.

Google en belasting betalen
Er waren nog twee opvallende uitspraken van Van der Feltz: 1 dat Google de 45 procent revenue share echt nodig heeft om YouTube rendabel te maken en 2 dat Google ‘op een andere manier belasting wil gaan betalen’. Dat wordt nu op Europees niveau (OECD) besproken, verklapte hij. 
Er is al jaren kritiek op het feit dat onder meer Google in Nederland te weinig belasting betaalt. Maar er lijken echt veranderingen op komst. Gisteren werd duidelijk dat Facebook voortaan lokaal belasting gaat betalen in landen waar inkomsten worden behaald (bron NU.nl).

Sanoma en SBS als vtwonen stelletje
Peter de Mönnink moest zich op het podium eerst verdedigen op een vraag of hij bij Sanoma in zijn jaren als CEO niet vooral gebroken heeft in plaats van gebouwd. Dat vond hij ‘interessante statements’. ‘Sanoma is één van de gezondste mediabedrijven van Nederland. Het is van een laag naar een hoog rendement gegaan. Je ontkomt helaas niet aan herstructureren.’ Maar er zijn successen: in 2016 had Sanoma de grootste groei in de Nederlandse mediabranche op de digitale assets, aldus De Mönnink.
Overigens was de combinatie Sanoma en SBS zeker geen makkelijke, gaf hij toe. ‘Het was net een Vtwonen stelletje dat niet kon kiezen welke bank het zou nemen.’

Bij Talpa Network mag hij verdergaan met de crossmediale strategie. Kan het straks concurreren met Google en die andere partij die in één adem wordt genoemd, Facebook? De aankomende chief commercial officer legde dat naast zich neer. Differentiëren, kan wel. De Mönnink legde nog eens het model uit van awareness naar conversie en andersom.

TMG en de te dure video
Hoe is het ondertussen bij TMG? CEO Marc Vangeel zei te verwachten dat TMG de achterstand die het bedrijf heeft opgelopen op technologisch en organisatorisch gebied, snel kan herstellen. Het merk De Telegraaf is ‘wel wat uitgehold’, zo zei de Belg, maar er is genoeg wat hem ‘erg meevalt’. ‘Bijvoorbeeld de gedrevenheid van de redactie.’ Alles was een eigen leven aan het leiden, zoals de submerken, en dat stuurt TMG nu bij. Het draait dus allemaal om het grote merk De Telegraaf.

Over videoplatform VNDG was Vangeel ook duidelijk: die content maken is nu te duur. ‘We hebben een voorsprong opgebouwd in video, maar het moet nu anders. Als je video maken op de oude manier in het nieuwe businessmodel blijft doen, dan maak je slagzij.’

Dus allianties sluiten is dan zeker een optie. Zeker ook met de NPO, zei Vangeel. Google’s Van der Feltz nodigde de NPO overigens ook uit om eens te praten over hun videomateriaal. ‘Dat kan gewoon op YouTube. Daar kun je heel goed merken bouwen.’

RTL en de vernieuwing
Ook RTL wil samenwerken om in de toekomst nog relevant te blijven. CEO Sven Sauvé zei volmondig ja op die stelling. Intern gaat er komend jaar organisatorisch wel één en ander gebeuren, liet hij doorschemeren. ‘We gaan kijken waar we de organisatie kunnen stroomlijnen om nog meer geld te besparen, om te kunnen blijven investeren in content.’ 

Dat geldt ook voor lineaire tv. Sauvé zegt zich niet te herkennen in de kritiek die er afgelopen najaar losbarstte over ‘altijd maar weer diezelfde koppen op tv’. ‘Er is geen zendergroep die de afgelopen jaren zo veel nieuwe formats heeft gebracht. Dus dat is heel vernieuwend. Kijk maar naar Oh wat een jaar. Dat is van een ongekend internationaal niveau. Dat niet alles succesvol is, is logisch. Dat spel kennen we al jaren.’ 

Den Haag
Terug naar die intensieve samenwerking tussen de Nederlandse mediaspelers (inclusief Google). Vangeel vond dat mediabedrijven zich moeten organiseren en met beleidsvoerders (lees: Den Haag) in gesprek moet gaan. ‘In Vlaanderen vinden we elkaar daar meer in. Hier is er meer de concurrentiegedachte.’

De Mönnink zegt dat de wetgeving hier veel beperkt. ‘Waakhond ACM denkt nog in silo’s en in Den Haag loopt de wetgeving achter.’ 


Luister hier naar de podcast die BNR Nieuwsradio maakte van Minds in Media

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie