Premium

Nieuwe campagne Triodos: Een kikker laat zich niet koken

Met een korte film gaat vandaag de campagne ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’ van start. In de wederom door Dawn ontwikkelde campagne wordt een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwe campagne van Triodos Bank campagne gaat maandag 1 december live. De campagne is net als &;Klein. Het nieuwe groot.&; en &;Volg je hart. Gebruik je hoofd.&; bedacht door reclamebureau Dawn. Maar de opzet is volgens David Snellenberg van Dawn dit keer helemaal anders. Centraal in de campagne staat het online platform &;’. Daarin worden bestaande mythes over de economie doorgeprikt. Snellenberg: &;Zie het maar als een multichannel storrytelling aanpak, de vijf deelbare mythes en hun achtergrond vind je online.

De campagne kan worden gezien als een logische vervolgstap van Triodos Bank op zijn voorgaande campagnes ‘Klein. Het Nieuw groot’ (juli 2012) en ‘Groei is meer dan een cijfer’ (december 2013), die beide inspeelden op een breed gedragen behoefte de economie te vernieuwen. Er is volgens Snellenberg nu bewust gekozen voor een andere tone of voice: &;We zien dat veel merken er tegenwoordig voor kiezen om het publiek in slaap te sussen, en dus is het tijd dat iemand het publiek wakker maakt.&;

Dat wakker schudden begint met het ontkrachten van de ‘boiling frog mythe’, en wel middels onderstaande televisiecommercial. Die wijdverbreide mythe stelt dat een kikker in koud water dat langzaam aan de kook wordt gebracht, blijft zitten tot hij sterft. Triodos wil met de campagne Nederlanders uitdagen zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie. De komende weken zullen varianten op de film op televisie en radio worden herhaald. Daarnaast is er een speciaal campagneplatform .


;boiling frog mythe&;



Het verhaal van de kikker wordt wel gezien als metafoor voor de gehele mensheid en haar onvermogen om zich aan te passen aan langzaam veranderende en uiteindelijk bedreigende omstandigheden, zoals de opwarming van de aarde of het disfunctioneren van de economie. In werkelijkheid laat een kikker zich echter niet koken. Door nu deze en een aantal andere ingesleten denkbeelden te ontkrachten, wil de campagne laten zien dat iedereen ook als het de economie aangaat tot veel meer in staat is dan algemeen wordt aangenomen.

De kikker in de commercial maakt het overigens goed, die is niet echt gekookt.


Credits
Creatie en strategie: Dawn
Online productie: Random
Productie: Hazazah (Bram Schouw)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie