Hoe je CRM data tot leven brengt

Waar wonen je meest waardevolle klanten en wat voor socio-demografisch profiel hebben zij?

Data gaan pas leven als het op een visuale en aantrekkelijke manier ontsloten wordt. Dat geldt ook voor de rijke CBS data. Mediabrands Marketing Sciences heeft deze data zichtbaar gemaakt op een kaart. Ook andere geo datasets kunnen wordt geüpload. Deze applicatie heet GeoVision en maakt het mogelijk allerlei analyses te maken binnen de vertrouwde Google Maps interface.

De geo analyse tool stelt je in staat niet alleen data te crossen, visualiseren en filteren, maar ook allerlei analyses te doen. Data is vaak moeilijk te duiden zonder visualisatie, en een kaart geeft meteen heel veel extra relevante informatie.

De versie die nu publiek online staat, ontsluit voor het eerst in Nederland voor zover ik weet alle actuele CBS-data. In de klantenversie kunnen bijvoorbeeld CRM data en andere data met een geo-karakter gekoppeld worden. Daar voegt Mediabrands vervolgens alle regionale media, outdoor vlakken, event locaties, verkeersinformatie, concurrenten, CBS data, distributie data, winkellocaties, et cetera aan toe. Alle data met een GPS of postcode kan worden toegevoegd.

Effecten van campagnes kunnen ook op een kaart worden weergegeven. Waar zijn de impressies en conversies het hoogst? Waar wordt het meest verkocht? Waar is de merkvoorkeur het hoogst? Zo kunnen we ook kijken waar social effect het hoogst was van een campagne. Vervolgens kunnen interessante analyses worden gemaakt.

Dan kun je bijvoorbeeld zien:

  • waar de meest waardevolle klanten wonen,
  • wat voor socio-demografisch profiel zij hebben,
  • welke (concurrerende) winkels daar in de buurt zijn en dus welke boodschap het best kan worden geserveerd in dat gebied,
  • of zij online of offline kopen,
  • en welke regionale media het best kunnen worden ingezet.

Optimalisatie van regionale targeting

Retailers en etailers kunnen zien waar de meeste kopers van herenmode bijvoorbeeld wonen, waar de meeste A-merken worden gekocht en waar en wat men vooral online en in de fysieke winkel koopt. Ook kan de tool mediaplannen visualiseren: waar wordt het meest geklikt op online uitingen, waar is de conversie het hoogst? In welke gebieden moet meer aandacht worden besteedt qua marketing inspanningen? Dit kan vervolgens worden meegenomen in de marketingstrategie.



Geovision.marketingsciences.nl

De data in deze tool komt uit de wijken en buurten kaart van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zo kunnen wij de bevolkingsdichtheid bekijken, gebieden waar de meeste tieners wonen selecteren, waar het meest verdiend wordt of waar de vergrijzing het meest heeft toegeslagen…


Wist-u-datjes

Uit de CBS dataset kunnen meteen leuke inzichten en verhalen gehaald worden. Zo is de Schildersbuurt in Den Haag de wijk met de hoogste bevolkingsdichtheid van Nederland. Logisch dat daar wat sneller irritatie is bij burengerucht. In Rustenburg en Oostbroek hebben autoverkopers uitstekende zaken gedaan: die gemeenten hebben de hoogste dichtheid van personenauto’s van het land. Huishoudens in het gelovige Urk zijn met 3,4 personen gemiddeld het grootst. Werk aan de winkel voor Durex dus… Daar tegenover staan de huishoudens in het nuchtere (en minder romantische?) Groningen met gemiddeld slechts 1.6 personen.

Hoewel op IJburg, dat bekend staat als de kraamkamer van Amsterdam, eenderde van de inwoners jonger dan 14 jaar is, wonen in de Indische buurt west meer kinderen per vierkante meter. Duidelijk dat de woningen daar een stuk kleiner zijn.

De kerstcommercial van PLUS zal de meeste snaar raken in de gebieden in Nederland waar het percentage gescheiden mensen het hoogste is: Zandvoort en Heerlen (11% van de bewoners is daar gescheiden).  

In Laren vinden we het hoogste percentage 65 plussers (30%) en het laagste percentage 15- tot 24-jarigen. Een sterk vergrijzend deel van Nederland dus, met waarschijnlijk hoge Omroep Max kijkcijfers. Niet onverwacht is Urk het andere uiterste -met 8% van de bevolking relatief de minste ouderen- door het hoge percentage kinderen jonger dan 14 jaar.

Amsterdam staat bekend om haar bedrijvigheid met bijna honderdduizend bedrijven die er zijn gevestigd. Toch zijn Laren, Vlieland en Texel met respectievelijk 0,16, 0,15 en 0,14 bedrijfsvestigingen per inwoner de bedrijvigste gemeenten van Nederland. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie