Internationalisering mediabureaus zet door, dus spreken we steeds meer Engels

De internationalisering van de media(bureau)branche zet in 2018 onverminderd door, concludeert Maartje Symons na rondvraag bij zeven mediabureaubazen.  

Media en marketing worden steeds internationaler. Van wereldwijde mediaplatformen zoals Google en Facebook, tot wereldwijd opererende merken en bureaunetwerken. 

De basis van internationalisering begint bij een goede beheersing van de Engelse taal en het professioneel en vol zelfvertrouwen in het Engels een boodschap kunnen overbrengen. Met de daarbij behorende nuances en finesse. Een goed begrip van de culturele verschillen is hierbij ook cruciaal. 

Ik vroeg zeven mediabureau executives: ‘Voorzie jij in 2018 meer internationalisering in jullie business dan dit jaar en wat is het gevolg?

De trends: meer internationale samenwerking, verdere consolidaties, wereldwijde pitches, centrale hubs vanuit Nederland, toenemend klantencontact met als voertaal Engels, internationale collega’s

Patrick Molleman - CEO OmnicomMediaGroup
‘De wereld wordt steeds internationaler en voor onze business geldt dat zeker. Consolidaties en centralisaties zijn aan de orde van de dag en onze lokale teams hebben steeds meer connecties met internationale stakeholders, bij klanten maar ook binnen ons netwerk. 

Ook in new business is dit vaker aan de orde, wat betekent dat onze teams veel communicatie in het Engels toepassen, meer moeten reizen en veel samenwerken met centrale hubs in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.’
 
Ruud de Langen - CEO Mindshare 
‘Ja, de internationalisering neemt verder toe door 1 consolidatie: lokale partijen worden gekocht door grotere internationale partijen. En 2 digitalisering: vanuit één land kan programmatic een hele regio worden bediend. Ons wordt ook steeds vaker gevraagd een ‘hub’ te zijn voor meerdere landen.’
 
Maiko Valentijn - CEO MediaCom
‘Als onderdeel van een netwerkbureau hebben wij veel te maken met de Engelse invloeden in taal en cultuur. Wij zien dat klanten de neiging hebben om waar mogelijk een internationale hub te creëren. Maar ook voor de internationale goedkeuring zien wij veelal dat de voertaal in Nederland ook Engels is geworden. Kortom, Engels is en wordt steeds belangrijker.’

Julius Minnaar CEO Dentsu Aegis Network Nederland
‘Deze internationalisering is al duidelijk merkbaar sinds enige jaren en zal zeker verder doorzetten. Er is niet zozeer sprake van meer buitenlandse invloeden, maar van een toenemende centralisatie, waardoor internationalisering onvermijdelijk is.
Het communicatievak is steeds meer data- en technologie gedreven; en ook het aantal kanalen neemt alsmaar toe. Om in dat speelveld succesvol te zijn en te blijven is het noodzakelijk om een kritieke massa van capaciteiten in een team op te bouwen om deze complexiteit te benutten. Kleine lokale teams zullen door de bomen het bos niet meer zien.

Wij zien dit vooral in onze dienstverlening. Zo hebben wij in Amsterdam drie internationale programmatic hubs voor grote adverteerders als Adidas, Microsoft en Mondelez, die centraal campagnes voor tientallen landen uitvoeren. Ook in onze centrale data unit DNA, die steeds meer adverteerders op globale schaal begeleidt op het gebied van DMP’s, data science en data strategie – in hun eigen organisatie - om hun lokale markten te ondersteunen.

Daarbij is het aantrekken van internationaal talent kritiek; de voertaal is bij een aantal van onze merken al ruime tijd Engels. Recentelijk hebben wij nog een pitch gewonnen omdat ons team naast de Europese marktkennis de klant ook in zowel Mandarijn als Kantonees te woord kon staan.’

Jasper Lamers - Business Director Starcom 
‘Ik verwacht niet specifiek een groei volgend jaar ten opzichte van 2017. Uiteraard zijn alle internationale interne (Publicis) en externe samenwerkingen (met partners) voor ons uiterst belangrijk. Dat is al een flinke tijd zo.’
Thomas Thiadens – Head of Innovation Kinetic Worldwide
‘Kinetic maakt onderdeel uit van een internationaal netwerk waar steeds meer de samenwerking wordt opgezocht. Daarnaast werkt Kinetic voor verschillende internationaal gerichte adverteerders die zowel lokaal maar ook vanuit Nederland hun campagnes over heel Europa verspreiden. Daarom kiezen wij ook voor ervaren collega’s met een internationale achtergrond. Ook hebben we vanwege onze innovatieve ambities te maken met niet Nederlands start- en scale-ups. Je ziet verder sowieso een sterke groei van internationale bedrijven in Amsterdam en andere steden.’

Bij Gérard Ghazarian, CEO van Candid Group ligt het net even anders, omdat zijn bedrijf zich met name op de Nederlandse markt richt. Toch sluit hij internationalisering niet uit: 
‘Het is onze ambitie om uit te groeien tot het meest ondernemende en grootste onafhankelijke Nederlandse netwerk van media-, marketing- en communicatiebureaus. Als ik verder in de toekomst kijkt, dan zie ik zeker samenwerkingsmogelijkheden met soortgenoten uit andere regio’s. Hierover zijn reeds gesprekken met mogelijke partners gaande. We ontwikkelen in huis diverse innovatie initiatieven die moeten bijdragen aan deze doelstelling. Bij succesvol afronden en lanceren van één of meer van deze innovaties, zie ik zeker kansen om een stap naar internationalisering te maken.’


Maartje Symons, oprichter en eigenaar van The Workz. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie