#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over makkelijk DM’s sturen op Twitter, de versleuteling van WhatsApp en Facebook voor blinden.

Meer tekst, minder bereik
Ongeloof. Dat was de eerste reactie op het dat Facebook de &;20 procent-regel&; heeft gewijzigd. Social media marketeers zullen kreten van vreugde laten horen. Maar om even bij het begin te beginnen. Wat is de 20 procent-regel ook al weer? Kort gezegd houdt dit in dat gepromote afbeeldingen in advertenties op Facebook die bestaan uit meer dan 20 procent tekst niet worden toegestaan. Betekent dit nu dan nooit meer verworpen worden omdat jouw afbeelding of advertentie te veel tekst bevat? Nee. De regel is niet verdwenen maar aangepast. Een klein kreetje van vreugde is dus wel op z’n plaats. De nieuwe regel zal het gebruik van een afbeelding nog steeds aanmoedigen. Alleen nu is het zo dat de hoeveelheid tekst niet meer uitmaakt. Máár: hoe meer tekst er aanwezig is, hoe minder bereik je behaalt met hetzelfde budget. Een belangrijk detail is wel dat dit nieuws nog niet officieel is bevestigd door Facebook.

DM’en nog makkelijker
Een privéberichtje sturen naar je crush terwijl niemand meekijkt, of iemand om zijn gegevens vragen zonder dat dit openbaar wordt? Dit kan via privéberichten op , ook wel DM’s (Direct Message) genoemd. We maken er allemaal wel eens gebruik van. Al is het omdat je in een DM wél meer dan 140 tekens kan gebruiken. Het was al niet ingewikkeld om dit voor elkaar te krijgen. Dit kon namelijk door de desbetreffende tweet op je scherm lang ingedrukt te houden. Een andere optie was ‘share via Direct Message’. Maar, omdat Twitter allang niet meer alleen door jongeren wordt gebruikt en er genoeg 65+’ers rondvliegen op het platform, heeft Twitter het nog makkelijker gemaakt. Het bekende blauwe vogeltje heeft namelijk een aparte Direct Message button gecreëerd. Volgens het platform was deze button nodig. Iedere dag worden er namelijk miljoenen direct messages verstuurd om te communiceren met onze vrienden, familie, merken, bedrijven en organisaties. Nu klik je simpelweg op het envelopje die onder een Tweet verschijnt. Daarna kun je een persoon of groep selecteren waar je de Tweet privé naartoe kunt sturen. Ook is het mogelijk om er nog extra tekst bij te plaatsen. Fantastisch toch? 

WhatsApp nu echt privé  
Om nog even in het straatje van de privéberichten te blijven het volgende: , door velen beschouwd als een soort privébericht, heeft haar communicatie versleuteld. De App wordt door vele mensen beschouwd als privé. Tenzij je in een groepsapp zit is het gesprek tussen twee mensen. Maar dit was niet helemaal het geval. Zo hadden diverse partijen de mogelijkheid om mee te lezen. Hier heeft WhatsApp nu verandering gebracht. De chatdienst versleutelt namelijk alle soorten communicatie in zijn app. Misschien heb je het wel voorbij zien komen: ‘Voor berichten die u naar deze chat verzendt en de gesprekken die u maakt, wordt vanaf nu gebruik gemaakt van end-to-end encryptie. Tik hier voor meer informatie’. Dit is een zogenoemde end-to-end encryptie, een vorm waarbij alleen de ontvanger van een bericht de sleutel heeft om het bericht te ontsleutelen. Jij als gebruiker merkt hier niks van. Wie hier wel wat van merkt? De FBI bijvoorbeeld. Zij kunnen niet meer meelezen. Máár.. het is ze al eens eerder gelukt de IPhone te kraken.  

Facebook voor blinden
Dat een sociaal platform is dat wisten we al. Maar dat Facebook zó sociaal is dat het zelfs rekening houdt met blinde mensen is toch wel mooi. Hoe ze dit doen? Er is een nieuwe iOS-update met een functie die het mogelijk maakt om foto’s in spraak te omschrijven. Zo kunnen blinden en slechtzienden toch ‘zien’ wat hun vrienden allemaal op het platform plaatsen. Helemaal nieuw is dit niet. Het was namelijk al mogelijk voor iOS-gebruikers om tekst in de Facebook-app te laten voorlezen. Foto&;s werden dan echter alleen omschreven met de term &;foto&;, zonder verdere uitleg. Maar nu wordt er wel uitleg gegeven bij die foto’s. Facebook zet fotoherkenningssoftware in om foto&;s een omschrijving te geven. Blinden kunnen kort te horen krijgen welke objecten op een afbeelding te zien zijn. Een foto van een pizza wordt bijvoorbeeld omschreven als "pizza, voedsel" en een foto van een bos als "bomen, hemel, buiten". De software is op dit moment alleen nog beschikbaar in het Engels en voor iOS, maar het sociale medium vertelt in haar bericht dat zij zo snel mogelijk meerdere talen en apparaten wil ondersteunen.

Weer een vernieuwing bij Snapchat
Fotoplatform heeft de laatste tijd veel veranderingen. Van nieuwe filters tot foto face-swaps en geotags. Maar zoals we besproken hebben is er recent ook een lading nieuwe functies toegevoegd aan de chatoptie. Zo zijn bellen en audioberichten versturen nu een mogelijkheid. Snapchat praat zelf van ‘Chat 2.0’. Maar het kan altijd nóg beter. Je kent het vast wel. Stuur je een super-coole unicorn naar al je vrienden, moet je jouw minstens zo coole bijschrift in 33 karakters proppen. Dat gaat natuurlijk niet. Maar hier heeft Snapchat wat aan gedaan! Het fotoplatform breidt namelijk het limiet voor fotobijschriften uit. Het is alleen niet duidelijk hoeveel karakters het nieuwe limiet toestaat. Het is wel duidelijk dat deze langere bijschriften méér mogelijkheden bieden. Benieuwd hoe wij dit doen? Volg Blauw.Gras op Snapchat!

Zo jij bent weer helemaal bijgepraat over alle nieuwtjes in social-land. We weten nu dat een DM via Snapchat nog makkelijker is en dat WhatsApp nu écht privé is.

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie