Nederlandse 'Verjaardagskalender' voedt privacydiscussie op speelse manier

"Het is schokkend te zien wat we allemaal van gewone Nederlanders kunnen weten."

“Hoe moeilijk zou het zijn om een database van alle Nederlanders te bouwen?” – deze vraag vormde het startpunt voor het project De Nationale Verjaardagskalender van het Nederlandse medialab SETUP. Aangezien overheden en grote bedrijven al op grote schaal data van ons verzamelen, vond SETUP het tijd om zelf een poging te wagen.

Het resultaat is , een database die uiteindelijk alle namen, adressen en verjaardagen van alle Nederlanders zou moeten kunnen bevatten. En natuurlijk met cadeausuggesties op basis van profiling algoritmes.

Voor is het project een onderzoek, maar ook een manier om meer bewustzijn over big data te creëren bij het grote publiek. En waar is een betere plek om zo’n project te presenteren dan bij SXSW? 

Ook vorig jaar presenteerde Setup hier al succesvol het.

Thijmen Schep (Creative Director) en Ellen Bijsterbosch (Project Manager) presenteren de dubieuze database, zoals ze het zelf noemen, voor een goed gevulde zaal.


“We hebben inmiddels nogal wat data gescraped van het web: 5 miljoen telefoonboekrecords, 2 miljoen Schoolbank-accounts, 80.000 vijftigplussers (inclusief hun hobby&;s en lievelingsboeken), 77.000 amateurvoetballers, 26.000 accountants en 15.000 bekende Nederlanders”, zegt Ellen Bijsterbosch.

“Na het koppelen van de verschillende bronnen, met alle consequenties van dien, zijn we verder gegaan met de volgende logische stap, het profilen.

"En het is schokkend om te zien wat we allemaal van gewone Nederlanders kunnen weten.

“Wij hebben deze publieke data met uiterste zorgvuldigheid verzameld en verwerkt, in nauwe samenwerking met Data Protection Officers en toezichthouders. En wij hebben al veel boven water kunnen halen. Kun je nagaan wat particuliere organisaties kunnen doen…

De zaal heeft initieel wat moeite om de tongue in cheek-benadering van Setup op waarde te schatten maar komt  goed los als een willekeurige Nederlander, waarvan we weten dat hij jarig is, en wat zijn telefoonnummer is, wordt gebeld om hem Happy Birthday toe te zingen. “

Crystal Knows.. echt.
Een andere eye-opener was het live opzoeken van iemands profiel op de site Hier wordt op basis van wederom grotendeels publieke info een profiel van iemand aangemaakt, met tips hoe je die persoon het beste kunt benaderen, hoe jullie interactie zal verlopen, of je goed met die persoon kunt samenwerken e.d.  Het is verbazingwekkend hoeveel zaken erin staan die kloppen en waarvan je denkt dat je dat niet zomaar online kunt vinden cq concluderen. Beangstigend wel.  


Probeer het maar eens, je zult versteld staan!

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie