Veranderen is nu noodzakelijker dan ooit

Fijn dat de crisis achter de rug lijkt. Maar pas op, want voor je het weet vervallen we weer in onze aanpak van voor de crisis. En dat moet dus juist niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het voorzichtig economisch herstel, waarvan we afgelopen jaar de eerste tekenen zagen, lijkt zich door te zetten. De koopkracht neemt toe, de huizenmarkt trekt aan, de werkloosheidcijfers lopen terug, de export groet en het beursklimaat verbetert. Toch wil ik u waarschuwen voor een valkuil.

Het gevaar dat zich laat beschrijven als ‘the science of muddling through’. Het is immers niet meer zo dat een mogelijk herstel van de economie betekent dat we terugkeren naar situaties van vroeger. Integendeel, er is immers sprake van razendsnelle veranderingsprocessen, zowel wat betreft technologie als consumentengedrag.

Economisch herstel betekent dus niet automatisch teruggrijpen op de vertrouwde aanpak van voor de crisis, maar je strategie aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Veel tijd heb je daar niet voor, en fouten kun je je dus ook niet veroorloven.  

Tekenend voor de veranderde omstandigheden: in recent onderzoek is vastgesteld dat de levensfase van bedrijven, wereldwijd, in enkele jaren tijd van 60 jaar is verlaagd naar 12 jaar.

De financiële buffers om mislukkingen en strategische vergissingen op te vangen, zijn verdampt. De remweg is verkort en je moet als ondernemer nog scherper aan de wind zeilen.

Marketingonderzoeken geven een aantal opvallende trends. Ik noem er enkele:

- consumenten wisselen steeds meer informatie uit, vooral via sociale media. Reviews bepalen koopgedrag. Bedrijven die niet of niet snel reageren op klantsignalen, verliezen marktaandeel. Fysieke en digitale werelden komen meer en meer samen en versterken elkaar. Denk aan uitgevers die hun papieren informatiestroom combineren met virtuele kanalen.

- consumenten verwachten meer eenvoud en transparantie. De gemiddelde verblijfstijd op een website komt niet boven 60 seconden. Kijkt u maar eens naar uw eigen inkoopgedrag. Als een transactie niet snel en eenvoudig tot stand kan komen, of omgeven wordt met onduidelijke condities, zoekt u al snel naar alternatieven.

- consumenten willen in hun verwachtingen overtroffen worden. Gewoon is al niet meer goed genoeg. En wie is er nu niet gevoelig voor wat extra aandacht.

- consumenten vertrouwen meer op aanbeveling dan op reclame. Het gaat er dus om dat je ene positief imago verankert bij je klanten en top of mind blijft.

- consumenten waarderen het als organisaties een menselijke touch en individuele herkenning laten zien. Onbereikbare en onbenaderbare bedrijven of instellingen, die zich alleen richten op massa en niet meer op klantwaarde, gaan het verliezen van bedrijven die klantwaarde en persoonlijke aandacht in hun genen dragen.  

Als ondernemer sta je dus voor de uitdaging om voor al die hernieuwde consumentenbehoeftes oplossingen te vinden. In dat verband zie ik de samenwerking tussen ondernemers en de overheid als nieuw element voor een succesvolle toekomst.

Daarbij moeten we ons wel realiseren dat de visie op de rol en verantwoordelijkheid van de overheid is veranderd.

Of zoals Gerard Renkema, burgemeester van mijn woonplaats Nijkerk, het in zijn nieuwjaarstoespraak formuleerde: een overheid die opschuift van zorgen voor naar zorgen dat. Het betekent meer aandacht voor een samenleving die steeds meer voor zichzelf moet zorgen en opkomen.

Samenwerking tussen bedrijvenkringen/belangenbehartigers en lokale overheid zal niet vrijblijvend zijn, maar doelgericht, professioneel, bedrijfsmatig en pragmatisch. Een samenwerkingsverband waarin we elkaar willen en kunnen aanspreken op alle relevante economische ontwikkelingen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie