Wat beweegt Sander Hooghiemstra (YIM)?

Elke maand vertelt een jonge mediaspecialist van YIM over haar of zijn persoonlijke fascinatie voor het mediavak. Deze keer Sander Hooghiemstra, Sr. Accountmanager Wayne Parker Kent

Ik weet niet of ik er ooit aan kan wennen, gesprekken met opdrachtgevers over voorgestelde inzet voor mediacampagnes. Er zijn altijd mitsen en maren. Snap ik best.. Het is nooit genoeg!

Online media-sales voelt soms aan als één grote puzzel. Maar dan niet één waarin je lekker met de randen begint en kunt spieken op de voorzijde van de doos. Nee, eerder één met lekker veel verschillende vormpjes en kleuren. Wel twintig soorten blauw. En grijs. En grijsblauw.

Neem bijvoorbeeld de budgetten. Het beschikbare budget en de best passende media-inzet schuif je immers nooit echt, écht in één keer in elkaar, zo ontdekte ik. Het is altijd puzzelen. Weet je het toch verder te brengen dan alleen die ‘randjes’, dan zit je al snel en automatisch in het midden van de puzzel; de timing!

&;Oké we hebben dus een GO van de klant, maar ze willen wel morgen live, gaat dat nog lukken?’ Dan vraag ik me af, is dit stukje nou een wolk of toch de lucht..

Time management
Ik hoor je denken: Lekker makkelijk klagen over opdrachtgevers en hun budgetten, maar dat is wel je klant, man. Doe normaal en ga gewoon aan het werk! Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom ga ik door het stof, ben laat thuis, sta vroeg op, volle por! Het moet af. Deadlines. Stress. Het is nooit genoeg!

Ook nu hoor ik je denken: Dit is een kwestie van time management, vriend. Niks stress, gewoon plannen! En ook daar heb je gelijk in. Echter, samen met anderen puzzelen; dat is nou juist vaak zo’n uitdaging. In het midden van Q4 een kleine 24 uur de tijd krijgen voor het opleveren van een mediaplan voelt in die periode aan als de meest comfortabele jas in mijn kast. Het is nooit genoeg!

Ja, ik weet het. Breng je organisatie beter op orde, neem niet teveel hooi op je vork. Verdeel die workload en dan red je het wel. Klopt, 3-0 voor jou. Maar mijn targets zijn dit jaar wel mooi 40 procent hoger dan vorig jaar. En ik probeer nog steeds het meeste in 40 uur per week gedaan te krijgen. Ja, dit stuk móet wel een wolkje zijn. Het is nooit genoeg!

Verslaafd
Ik werk nu 2 jaar voor Wayne Parker Kent en ben verslaafd. Verslaafd aan de cultuur op kantoor, de mensen met wie ik mag werken. De klanten die we bedienen. De campagnes die we voor ze bedenken. Ik ben verslaafd aan het gevoel van nooit genoeg. Dat gevoel van constant die puzzel in elkaar zetten.

We zijn een one stop shop voor adverteerders. We werken vanuit een probleemstelling naar strategie, concept en de juiste uitwerking voor content campagnes. Ik bevind me in het hart van dat traject. De puzzel in dat proces is voor mij waar dit vak over gaat. Ik moet er niet aan denken om de hele dag cpm&;s of grp’s te zitten tellen (no offense), maar dan heb je op een gegeven moment Excel wel een keer uitgespeeld. Laat mij dat mediaplan maar maken.

Als accountmanager heb ik géén rolodex op mijn bureau staan, géén headset aan m’n oor geplakt en géén leasebak onder mijn kont. Niet echt het beeld dat je verwacht bij iemand die in de sales zit, toch? Wat ik wel doe? Ik ben ik verantwoordelijk voor de juiste doorvertaling op de briefings die wij van onze klanten ontvangen. Vanuit daar stel ik een team met specialisten samen, om zo tot het beste antwoord op dat vraagstuk te komen. Ik zet creatieven, redacties, strategen, copywriters, designers en developers aan tafel. Zij schuiven allemaal aan vanaf het eerste moment. Ik leg alle stukjes op tafel, zodat we kunnen we beginnen met de puzzel. Daarbij heb ik gemerkt dat als het niet past, je sommige stukjes gewoon wat harder door moet drukken. Wil ook nog wel eens helpen.

Het proces dat daarop volgt, voelt briljant. Een brainstormsessie die uiteen kan lopen van slap ouwehoeren tot ongegeneerde opmerkingen aan het adres van de opdrachtgever. &;Wie heeft dit nu weer bedacht? Ze willen vrouwen 18-65 bereiken. Ja hè hè ze maken lippenstift. Krijgen mensen hier serieus voor betaald?’ Of zoiets nodig is, vraag je je af? Jazeker! Vanuit de meest uiteenlopende gekkigheid ontstaan vaak de meest briljante ideeën. En dat is mooi want dat is wat we verkopen; briljante ideeën.

Ook buiten de deuren van het kantoor ben ik verslaafd. Bijvoorbeeld aan de contacten die ik heb met de mensen bij diverse mediabureaus. De gezellige zakelijke verhouding en de vele koffietjes, lunches en borrels. Verslaafd aan de hectiek van de verschillende werelden waarin we rondrennen.

Mediahuizen als one stop shop
Het is eigenlijk best lachen als het je het zo bekijkt. Vooral omdat we elkaar juist zo keihard nodig hebben, maar we er alles aan doen om onafhankelijk te zijn. Ik geloof er overigens in dat die tijden veranderen en we afgaan op een toekomst waarin mediahuizen volledig fungeren als one stop shop voor adverteerders. Het leveren van de hele keten met alles aan boord. Natuurlijk wel in nauwe samenwerking met de andere adviserende bureaus zoals een reclame- of mediabureau, maar de rollen gaan wel wat veranderen. In die zin willen we ook allemaal weer hetzelfde zijn. En doen.

Wij als consument willen steeds meer, dus adverteerders willen meer. Webshops worden publishers, mediabureaus hebben creatieve hubs, PR-bureaus verkopen online influencers en online influencers hebben hun eigen webshops. In the end denk ik dan dat ook zij gewoon wat harder op die puzzelstukjes zullen gaan drukken.. Het is ook nooit genoeg, gelukkig maar!

Sander Hooghiemstra is Sr. Accountmanager Wayne Parker Kent

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie