Creatie & Campagnes

Zin geven aan een zinloze wereld is de nieuwe Holy Grail van advertising 

sikko gerkema, auteur | 3 juli 2017, 16:36

De winnende cases in Cannes gingen niet over chips, superglue of maandverband.

Voor iedere marketingman die druk is om zijn poedersoep uit een zakje nog natuurlijker te maken, zijn luchtverfrisser nog frisser of hamburger nog zintuigenprikkelender, is er slecht nieuws. Leg je werk neer, ga alsjeblieft wat anders doen. Want echt jongens, we zijn niet meer geïnteresseerd. Dat gedoe met me-too spullen en holle merken, het is allemaal te vermoeiend en vervelend. 

We hebben ons er decennia massaal in onder gedompeld, maar het heeft geen fuck geholpen. Ik bedoel, we werden er niet gelukkiger van, noch betere ouders. En dat zijn toch de eindbeloften van ongeveer elke reclame-uiting.

Adrenalinekick

Kijk naar de vermoeide gezichten van de gemiddelde Primark- of Actionbezoeker die met zes volle tassen de winkel uit zeult. Al voordat die thuis zijn uitgepakt, is de lol er vanaf. De adrenalinekick van het vullen van het winkelwagentje voor een belachelijk lage prijs, verdwijnt net zo snel als de overwinningskansen van Max in Bakoe. Terwijl je jezelf ziet lopen, weerspiegeld in de het glas van de etalages, denk je: ‘Shit, wat moet ik er eigenlijk mee?’

En de generatie die eraan komt, ik bedoel niet de Millenials, maar de Linksters, de generatie die opgroeit in de wereld van Über, Foodora en AirBnB en die nauwelijks meer te bereiken is voor adverteerders omdat ze niet dood gevonden wil worden op Facebook en overal adblockers geïstalleerd hebben; dat is andere koek. Ervaringen willen ze, geen spullen. Zingeving, geen verkooppraatjes.

De grootste behoeften die we hebben, is ontdekken wie we zelf zijn. Hoe we onszelf kunnen ontwikkelen. en hoe we betekenis kunnen geven aan ons bestaan.

Humanistische religie

Welkom in de wereld van de humanistische religie. Zoals Harari zegt in zijn boek Homo Deus: ‘Van oudsher gaf het grote kosmische plan (Christendom, Islam) het leven zin, maar het humanisme draait de rollen om en verwacht van de mens dat hij de kosmos betekenis geeft. Het belangrijkste gebod? Zin geven aan een zinloze wereld.’

De mens geeft de wereld betekenis. En dat is hard nodig. De aarde had behoorlijk achterstallig onderhoud opgelopen terwijl wij met onze kop in de grond de vrije markt achter het stuur hadden gezet. Genoeg te doen dus, dat is het goede nieuws.

De winnende cases in Cannes gingen dit jaar niet over chips, superglue of maandverband, maar over gehandicapten, ongelijkheid tussen man en vrouw, transgenders, vluchtelingen, orgaandonors, sporten in achtergestelde buurten; alles kwam aan bod. De wereld van advertising creëerde zelfs haar nieuwe Gouden Kalf en ze heet Fearless Girl.

Driedubbele scheermesjes

Vandaag de dag zit niemand meer te wachten op animaties van driedubbele scheermesjes, wel op een mesje dat speciaal ontworpen is om iemand anders mee te scheren. Je oude vader bijvoorbeeld, zoals Gilette ons laat zien in ‘Handle with care’.

Wat een fantastische tijd om merken en organisaties te mogen helpen vormgeven.

Over de auteur

sikko gerkema
Zelfstandig creatief, conceptontwikkelaar en tekstschrijver. Mede-oprichter Ceci n'est pas un bureau Lees meer over sikko gerkema

Reacties op dit artikel (9)

Comment author avatar
Avatar

Martin de Munnik

(3 juli 2017, 18:50)
http://www.neurensics.com
Klopt; de generatie die eraan komt, wil geen iPhone en dr Dre Beats. Ze scheren zich niet meer, worden niet meer ongesteld, spugen op een zak chips en drinken uitsluitend water. Ze wandelen naar hun overzeese ervaringen en delen daar hun pais en vree. Ze geloven al helemaal niet meer in reclame, ze kopen alleen bekende merken.
Avatar

Martin Mol

(3 juli 2017, 19:39)
Mooi 1, 2 en drietje, Sikko. Goede product ideeën komen voor betere reclame inderdaad. Teken aan de wand is het regelmatig re-branding van merken.
Avatar

Hans Middelhoek

(4 juli 2017, 10:18)
http://www.theuspcompany.nl
Fantastisch dat er bedrijven zijn die als missie hebben om de wereld een stukje eerlijker, leuker, schoner en leefbaarder te maken. Hard nodig ook. Maar nu consumenten door de loze beloften in reclame heen prikken, schieten reclamemakers in de vertrouwde reflex en gaan nog grotere beloften doen. De vlucht naar voren. Product x wast niet alleen witter maar zorgt ook voor wereldvrede. Hebben we dan niets geleerd? Ik zou veel liever willen dat marketeers hun stinkende best gaan doen om hun ‘bescheiden’ productbeloften echt waar te maken. Je reclamebureau vragen om een mooie geëngageerde film te maken is voor velen een te goedkope oplossing.
Avatar

Rib van Vijfeijken

(4 juli 2017, 20:46)
Goed zo Sikko!
Avatar

Loan urgent

(6 juli 2017, 18:11)
if you have debts to pay or you need money to pay your bills and costs, you can get a real loan from consumer loan firm today, if you are poor and you need financial assistance you can contact us on email consumerloanfirm@gmail.com and we will help you. we give out loans at very cheap rate and without any delay. This company is registered with the FBI,EFCC, and we are among the first 5 real lenders of the world. contact us now if you need a loan, consumerloanfirm@gmail.com
Avatar

freed schmitter

(7 juli 2017, 15:10)
Ziedaar, de spammers hebben Adformatie gevonden (zie reactie Loan Urgent 6 juli hierboven, als ie er nog niet weggehaald is)... Een onbedoeld sarcastisch commentaar op het artikel?

Gerelateerde items Adfo Cannes 2017

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs