Branchevereniging PR-bureaus VPRA heft zichzelf na 22 jaar op

Reden: te weinig animo van bureaus en een teruglopend aantal leden.

VPRA in betere tijden, beeld van de uitreiking van de Dutch PR Awards

De VPRA houdt op 1 januari 2021 op te bestaan. Daartoe is besloten in een bijzondere ledenvergadering; van de 21 bureaus die hun stem uitbrachten stemden 19 voor ontbinding.

Hiermee komt een einde aan het 22-jarige bestaan van de brancheorganisatie. Voor de bureaus met meer dan 8 fte’s worden nu gesprekken gevoerd met Logeion om te kijken of er daar kan worden aangesloten bij het opzetten van een bureaunetwerk.

Bevriezen

De VPRA organiseerde verschillende activiteiten, waaronder de Dutch PR Awards, en had een eigen bureaucertificering. De ontbinding van de organisatie komt niet onverwacht. De laatste jaren werd er al geklaagd over het teruglopende animo van de bureaus om deel te nemen aan activiteiten. Het aantal leden daalde ook gestaag.

In april vorig jaar kondigde het toenmalige bestuur onder leiding van Huib Bannier al de aan de activiteiten van de vereniging te bevriezen wegens de gering animo. Een transitieteam ging eind vorig jaar aan de slag om te kijken of de zelfstandige brancheorganisatie van communicatiebureaus nog toekomst had.

Geen gemeenschappelijk belang

Na een klein jaar kwam het tot de conclusie dat dat niet zo is. ‘De leden van de VPRA verschillen dusdanig in omvang, sector en werk dat er geen gemeenschappelijk belang te benoemen is dat voor iedereen even zwaar telt’, schrijft het in een persverklaring. ‘Een branchevereniging is voor bureaus niet meer de goede structuur.’

Aan de bureaus is er nu de keuze zich aan te sluiten bij een andere vereniging of het initiatief onder de paraplu van Logeion. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie