Premium

Castingbureau levert vluchtelingen op bestelling, maar marketeers hebben (nog) koudwatervrees

The Buddy Film Casting is niet alleen een service voor marketeers, maar dient ook een ideëel doel.

Adformatie zette eerder deze maand vier onconventionele castingbureaus op een rij. Zij leveren veganisten, bierbuiken en Syrische acteurs op bestelling. The Buddy Film Project was daar één van. Het bureau helpt onder andere gevluchte acteurs aan rollen in films en commercials. De initiatiefnemers, actrice Dewi Reijs en regisseur Dennis Overeen, leggen hun werkwijze uit. 

‘Het is niet zo dat marketeers bij ons kunnen aankloppen van: doe maar drie Turken en twee Syriërs', vertelt Reijs. The Buddy Film Project begon als stichting om gevluchte filmmakers en creatieven aan een nieuw netwerk te helpen. Ze werden echter zo vaak door marketeers benaderd, dat ze ook een castingbureau startten: Buddy Film Casting. Hiermee financieren ze activiteiten voor vluchtelingen. Het bestand bestaat inmiddels niet alleen uit vluchtelingen, maar is een kleurrijke waaier aan nationaliteiten.

Advertentie
advertisement

Beste acteur voor de rol

Handig, zo’n kaartenbak waar je etnische minderheden uit kunt vissen. ‘Maar zo werkt het niet’, zegt Reijs kordaat. ‘Selecteren op afkomst doet afbreuk aan de geloofwaardigheid.' Ze noemt het reclamespotje voor Fishermans Friends als voorbeeld. ‘De klant zocht een manager en wij stelden verschillende kandidaten voor: een Chinees, een Surinamer, een Turk, een Marokkaan, noem maar op. We keken niet naar nationaliteit, maar zochten enkel de beste acteur voor de rol. Uiteindelijk is het een Chinese acteur geworden, hij deed het fantastisch.’

Commercial voor Fishermans Friends.
De Buddy-acteurs zitten ook de commercial van Vluchtelingenwerk. 

Verwijfde homo

De oprichters lopen al jaren in de reclame- en filmwereld rond, en vinden dat opdrachtgevers op het gebied van diversiteit nog een hoop stappen moeten maken. Denk aan meer bewustzijn over typecasting.

Beiden weten hoe het is om continu in een bakje gestopt te worden. Reijs kreeg als actrice de ene na de andere boeking omdat ze een Aziatisch uiterlijk heeft. ‘Opdrachtgevers vonden mij een veilige keuze; niet té licht, niet té donker.’ Ze speelde onder meer in commercials van Douwe Egberts, UPC en Etos.

Overeem, die homoseksueel is, moest steeds een stereotiepe nicht spelen. 'Dat gebeurde zo vaak, ik werd er moe van. Ik wil meer LHBTQ+ mensen in films en series zien, maar niet alleen als grap, gewoon als evenwaardig deel van de cast. Je kunt immers ook een vrouwelijke man zijn.'

 

Dewi Reijs
Dennis Overeem

Merken durven niet

Overeem was voorheen castingdirector bij het voormalige Kemna Casting (tegenwoordig Post Castelijn Casting) en scoutte tien jaar geleden Harry Piekema als supermarktmanager voor Albert Heijn. ‘Het gekke was dat toen geen één gekleurde acteur voor die rol was uitgenodigd. Harry heeft het goed gedaan, maar waarom was Achmed Akkabi nou weer de vakkenvuller? Je had het ook kunnen omdraaien: een Marokkaanse bedrijfsleider en een wit jongetje dat vakken vult.’

Steeds meer merken zijn daarvan bewust en experimenteren met andere rolpatronen. Zo zie je steeds vaker lesbische koppels, diverse gezinnen en getinte managers in commercials. Maar kiezen voor acteurs die buiten de standaardtypes vallen, gebeurt nog te weinig, constateert Overeem. Marketeers gaan voor een lichtgetinte acteur of eentje met een Aziatisch uiterlijk. Ook laten ze vluchtelingen vaak links liggen. ‘Gevluchte acteurs hebben meer begeleiding nodig en door de tijdsdruk kiezen opdrachtgevers er niet voor. Dat is echt jammer.'

Afkomst niet zo nauw nemen

De reclamewereld zit in een transitie en The Buddy Casting wil een duwtje in de goede richting geven. ‘Wij  blijven actief zoeken naar nieuwe acteurs met verschillende achtergronden die buiten de standaardtypen vallen’, zegt Overeem. Het bureau speurt stad en land af op zoek naar nieuw talent, en slaat daarbij de buitenwijken van bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam niet over. Ook dragen ze nieuwe acteurs aan. Reijs: ‘Merken hebben hun script soms helemaal dichtgetimmerd. Dan leggen ze van tevoren al vast dat ze een mannelijke taxichauffeur willen. Ik stel dan toch een Surinaamse vrouw of een transgender voor. Dat brengt ze soms op nieuwe ideeën.’

En het bureau wil voorkomen dat opdrachtgevers sjoemelen met afkomst. 'Het gebeurt heel vaak dat ze een Turkse actrice laten doorgaan voor een Syrische', zegt Overeem teleurgesteld. 'Dat zien mensen toch niet, denken ze dan. Maar dat zien ze wel, helemaal als ze Turks of Syrisch zijn. Heel gênant.'

Diversiteit in de reclame, of liever gezegd het gebrek eraan, is een hot topic. Reijs beschouwt de aandacht als een stap in de goede richting. 'Maar we merken dat opdrachtgevers nog steeds vaak naar clichés grijpen, omdat je in een commercial snel moet zien wie welke rol heeft.' Overeem:  Ga eens een paar uur in de tram of metro zitten, dát is een doorsnee van de bevolking, en zo moet je ook casten, alsof je in de tram zit.’

The Buddy Film Project
The Buddy Film Project
The Buddy Film Project
The Buddy Film Project
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dave W.
Het voordeel van dit geforceerde diversiteitsgedram is dat we straks ook van die Amerikaanse stockfoto's kunnen gaan gebruiken. Dan hebben we bij op elke foto een Blanke, een aziaat en een neger en als kers op de taart doen we er nog een gay bij. Lekker politiek-correct. Kan er niemand meer klagen, behalve de gewone Nederlander, maar die mag niet klagen want volgens dit soort diversiteitsdrammers hebben ze een wit privilege, hahaha, wat een bullshit! Ik ben zo blij dat ik geen amsterdammer ben en deze amerikaanse SJW-toestanden mij nog even bespaard blijven. Wel jammer dat we in Nederland zo ver zijn afgegleden. Ik ga als merkenmanager in elk geval niet meer naar een Amsterdams reclamebureau waar dit soort SJW-ongein als normaal wordt gezien.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie