Dit heb je in 2023 gemist in de Agency Life-podcast

In ‘Agency Life’ bespreken agency-eigenaren wat er achter de schermen van hun bureaus gebeurt. Dit is het jaaroverzicht.

Dus konden wij niet achterblijven. Hier is een klein jaaroverzicht van Agency Life 2023Voor de niet-ingewijden: Agency Life is een tweewekelijkse nieuwsbrief van Teamleader over het reilen en zeilen binnen digitale en creatieve bureaus. In die nieuwsbrief stoppen we diepgaande gesprekken over wat er achter de schermen gebeurt bij agencies, in podcasts en video’s.

We spraken de afgelopen jaren met Nederland’s finest zoals Erwin Hendriks (Springbok), Fleur van Zandbeek (Zandbeek), Bastiaan Weers (N=5), Frans Appels (LevelUp), Marit Hulscher (DEPT) en Alonzo Euphrosina (Bolden).

Dit jaar pakten we twee stevige thema’s aan. Het eerste kwartaal draaide rond ‘Scaling an agency’. We hadden het over groeien, hoe je dat doet en wat de impact is op je bureau – en dus op je mensen.

Het meest recente thema was ‘Business as unusual’Want de agencymarkt beweegt voortdurend. Dus worden de vragen steeds ingewikkelder. Bureaus staan meer dan ooit voor grote uitdagingen: Hoe ga je slim aan de slag met AI? Mag je nog werken voor de fossiele industrie? Kan je kosten besparen door talent te offshoren? En heeft creativiteit nog een plaats in een performance-gedreven wereld?
Dat soort vragen vragen legden we voor aan het kruim van het bureaulandschap: Raymond Muilwijk (iO), Jos Govaart (Coopr), Eva Moerbeek (Accenture Song), Elvire Jaspers (WeAreBrain), en Saskia Baneke (VIA).

Raymond Muilwijk (iO) en Elvire Jaspers (WeAreBrain)
Raymond Muilwijk (iO) en Elvire Jaspers (WeAreBrain)

Dit zijn enkele persoonlijke favorieten:

  • Aflevering 6, met Saskia Baneke van VIA en haar Belgische tegenhanger. Titel: ‘Zijn Nederlandse en Belgische agencies goed bezig?’ Geweldige aflevering, want: eerlijk, nuchter, en toch hoopvol. Wie wil weten hoe goed of slecht de branche het deed dit jaar, moet zeker kijken of luisteren.
  • Aflevering 1, met Jos Govaart van Coopr en Francis Lippens van het Belgische FamousGrey. Titel: ‘Hoe rijm je ambitieus ondernemen met economische onzekerheid?’ Want, spoiler alert… het was een moeilijk jaar. Wat moet je dan als agency? Beste quote: “Ik vind het wel leuk, als het even wat moeilijker gaat. De beste onderscheiden zich in moeilijkere periodes.”
  • Aflevering 5, met onder andere Elvire Jaspers van WeAreBrain. Titel: ‘Is offshoring pure kostenbesparing?’ Deze was tricky, en daarom net heel cool. Want bijna niemand wou er met ons over praten… behalve Elvire en haar gesprekspartner Pieter. Belangrijkste les: waarom vinden sommige mensen remote teams nog vies in een globale economie?
  • En natuurlijk aflevering 7, met Jos Govaart (hij weer) en Ruud Belmans van het Belgische WeWantMore. De één is een no-nonsense communicatieprofessional, de ander maakt momenteel duurzame interieurs voor een niet-zo-duurzaam hamburgermerk. ‘Moeten - en kunnen - agencies de wereld veranderen?’ is de vraag die zij beantwoorden.

Het antwoord vind je op www.agencylife.nl. Daar kan je je inschrijven op de nieuwsbrief, en al onze oude afleveringen (her)bekijken en (her)beluisteren.
En we blijven natuurlijk produceren. De komende maanden hoor en zie je Patritia Pahladsingh (Accenture Song), Reinier Steures (Natwerk) en ouwe getrouwe Bastiaan Weers aan het werk, maar ook internationale smaakmakers. Nick Asbury bijvoorbeeld, die een hekel heeft aan de purpose-trend, en Michael Farmer, die vindt dat bureaus zich veel te weinig laten betalen.

Kijken of luisteren is helemaal gratis en wordt, jazeker, sterk aangemoedigd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →