Premium

Onlinemarketingbureaus starten eigen kwaliteitskeurmerk, dat nog wat haken en ogen bevat

Een groep bureaus begint een keurmerk, maar de deelnamekosten zijn nog onbekend. En concullega's moeten wachten tot januari.

Negen onlinemarketingbureaus uit Nederland starten een eigen keurmerk dat de kwaliteit van een bureau moet bewijzen. De initiatiefnemers willen zo beter opvallen tussen wat zij cowboys noemen: kleinere bedrijven of eenpitters die bijvoorbeeld (niet-werkende) cursussen verkopen om succesvol een onlinemarketingbureau te starten. Zulke cowboys bezorgen de branche een slechte naam, zegt Ruben de Vries van Maatwerk Online namens de organisatie onlinemarketing.nl.

Zijn bureau is één van de negen die heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het keurmerk. De andere acht zijn bureaus Leadrs (Breda), iClicks (Lelystad), Endeavour (Haarlem), Increase (Amersfoort), Olifant Media (Leiden), Semwerkt (Hoorn), NeoSEM (Barneveld) en DoubleSmart (Gouda). Het zijn bedrijven die zelf graag aangeven dat zij (weer) in de Emerce100 staan, een marktonderzoek naar de beste digitale bedrijven.

Rotte appels

Maar lang niet alle onlinemarketingbureaus vallen op een positieve manier op, benadrukken de initiatiefnemers. Regelmatig melden gedupeerde bedrijven en starters zich omdat een dure cursus onlinemarketing niet tot nauwelijks effect heeft. Het populaire YouTube-programma Boos van Tim Hofman besteedde in maart nog uitgebreid aandacht aan het (slecht beoordeelde) onlinemarketingbureau Real Gen.

Keurmerk opent pas in januari

Een keurmerk moet inzichtelijker maken welke onlinemarketingbureaus wél te vertrouwen zijn, redeneren de initiatiefnemers. Niet geheel toevallig zijn zij ook de negen eerste bureaus met dit keurmerk. Andere bureaus zijn volgens De Vries van harte welkom om zich ook aan te melden, al stellen de initiatiefnemers het keurmerk pas in januari open voor nieuwe leden. De Vries zegt dat de huidige groep bureaus tijd nodig heeft om de naamsbekendheid van het nieuwe keurmerk te vergroten en aanmeldingen – op volgorde van ontvangst – te verwerken. Maar ook om de kwaliteitsbeoordeling van nieuwe leden uit te werken, bijvoorbeeld.

Volgens De Vries hebben verschillende bureaus zich op de eerste dag al aangemeld. ‘Een wachtlijst creëren is natuurlijk ook een vorm van marketing’, lacht hij. ‘Maar we hebben echt even tijd nodig om op te starten omdat we een kwaliteitskeurmerk willen opbouwen.’ Maar wat dus ook betekent dat tot januari enkel de negen initiatiefnemers – vol trots – het keurmerk uitdragen op de speciale website. Gevraagd naar hoe eerlijk dat is naar geïnteresseerde concullega’s toe, zegt De Vries: ‘Het is misschien een beetje gek ja, als je het zo bekijkt. Aan de andere kant kennen deze negen bureaus elkaar al lang en goed en weten ze elkaars kwaliteit. Nieuwe bureaus willen we zorgvuldig beoordelen en daar gaat tijd overheen.’

Vooralsnog alleen grotere bureaus welkom

Om in aanmerking te komen voor het keurmerk, moet een onlinemarketingbureau aan verschillende eisen voldoen. Minimaal tien fte op de loonlijst hebben óf een jaaromzet van minimaal één miljoen euro noteren, bijvoorbeeld. Bij de selectie moet het bureau ook een case insturen ter kwaliteitsbeoordeling en elk jaar controleert de organisatie de bureaukwaliteit via online reviews en enquêtes van tien klanten van het bureau.

Dat op dit moment alleen grotere onlinemarketingbureaus het keurmerk mogen aanvragen is een bewuste keuze, zegt De Vries. De organisatie wil het keurmerk eerst goed van de grond krijgen met onlinemarketingbureaus. Een bureau dat zich gespecialiseerd heeft in bijvoorbeeld Search Engine Optimization (SEO), kan zich daarom nog niet aanmelden. Ook al doet zo’n bureau eigenlijk ook aan onlinemarketing. In een reactie op LinkedIn schrijft De Vries: ‘Ik zie in het vervolg dan ook een goede optie om uit te breiden naar 'specialistische bureaus' en 'freelancers'.’

Klachtenafhandeling

De initiatiefnemers hopen dat het keurmerk leidt tot meer duidelijkheid tussen goede en (mogelijk) slechte bureaus, en dus tot meer tevreden klanten van bureaus die het keurmerk dragen. Een bedrijf dat toch ontevreden is over een bureau dat het keurmerk draagt, hoeft zijn klacht niet per se in te dienen bij het betreffende bedrijf. Dat kan ook via de website die bij het keurmerk hoort, waarna de klacht bij ‘de organisatie’ terechtkomt. De Vries zegt dat de organisatie dan het gesprek aan wil gaan met ‘de klant’ en het bureau.

Kosten

Opvallend is dat de website met geen woord rept over eventuele kosten die aan het keurmerk verbonden zijn. Navraag bij De Vries leert dat de organisatie er nog niet over uit is wat het keurmerk gaat kosten. ‘Het zal niet gratis zijn. Er zit namelijk werk aan de achterkant in het beoordelen van aanmeldingen, het controleren van jaarlijkse reviews, de klachtenafhandeling en meer zaken.’ De organisatie hoopt later dit jaar duidelijkheid te kunnen geven over de kosten.

Los van de DDA

Het keurmerk staat los van Dutch Digital Agencies (DDA), de branchevereniging voor digitale bureaus. Ook Maatwerk Online van De Vries is aangesloten bij DDA, dat totaal 162 leden telt. DDA draagt geen keurmerk of iets vergelijkbaars uit. De Vries: ‘En dat was voor ons als negen bureaus één van de argumenten om een keurmerk in het leven te roepen, ook omdat we merken dat organisaties als MKB Nederland en hogescholen er positief tegenover staan. Zij willen graag duidelijkheid over te vertrouwen partijen. Daar ligt voor onze branche dus een kans.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie