Premium

Het roemruchte PR-bureau Winkelman Van Hessen stopt ermee

Het splitst zich op in drie nieuwe ondernemingen: Agency, Banka Media en Donkergroen creators.

V.l.n.r. Ton Winkelman en Johan Coops (Agency); Erik Graadt van Roggen (Banka Media); Ralph van Hessen (o.a. Big Improvement Day); Ivo Nederpelt en Romy Fortuin (Donkergroen creators)
Winkelman van Hessen

Winkelman van Hessen is niet meer. Het bureau is opgesplitst in drie nieuwe ondernemingen, Agency, Banka Media en Donkergroen creators, die alle opereren vanuit het kantoor van Winkelman Van Hessen aan het Bankaplein in Den Haag.

De opsplitsing is een direct gevolg van de coronoacris en lockdown. Deze zette de events-tak van het bureau in een klap stil. ‘Al het perspectief viel daar weg’, zegt Ton Winkelman, die zijn bureau samen met Ralph van Hessen in 1979 oprichtte.

De afgelastingen van de events raakte het gehele bureau financieel hard. Dat versnelde over gesprekken over de toekomst van Winkelman Van Hessen.

Ton Winkelman: ‘We waren al een tijdje aan het nadenken hoe we de nieuwe leiders ruimte konden geven. Zij hadden andere ideeën over hoe zij het zouden willen inrichten. Door de crisis was het weinig vanzelfsprekend om met een ongedeeld bureau verder te gaan; we wilden niet het ene adviesteam gevoelig maken voor de economische situatie van het andere.’

Advertentie
advertisement

Opsplitsing

Dit leidde tot de opsplitsing in drie nieuwe bureaus. ‘Er zit veel muziek in de verschillende onderdelen, met mensen die het wilden overnemen’, zegt Winkelman. ‘Het was logisch dat we op drie groepen terechtkwamen als beste oplossing. We houden de mensen die de groepen leiden bij elkaar, en kunnen met nieuwe energie, want die is er zeker, weer verder.’

De oprichters hebben hun aandelen verkocht aan de nieuwe eigenaren van de bureaus. Ralph van Hessen is niet meer bij een van de nieuwe ondernemingen aangesloten, maar blijft betrokken bij zijn Big Improvement Day

Winkelman zelf heeft nog een klein aandeel van Agency, waar hij ook voor gaat werken. De leiding komt er in handen van Johan Coops.

Het tweede bureau, Banka Media, wordt geleid door Erik Graadt van Roggen, die al als partner en directeur verbonden was bij Winkelman Van Hessen. Het bureau richt zich vooral marketing en communicatie voor A-merken.

Ivo Nederpelt en Romy Fortuin gaan Donkergroen Creators leiden. Dit richt zich op  communicatie, procesbegeleiding en evenementen, voornamelijk op het gebied van, innovatie en duurzaamheid.

Steeds kleiner

Met de opsplitsing komt er een einde aan een tijdperk in PR en communicatie. Winkelman Van Hessen groeide uit tot een van de grootste bureaus op dit gebied in Nederland. Nadat de oprichters in 2010 zich uit de dagelijkse leiding terugtrokken en de leiding overgaven aan Hanneke Verburg en Carien Mulder maakten ze in 2015 hun comeback bij het bureau.

De laatste jaren ging het naar verluidt veel minder met het bureau. In 2010 zou het nog ruim 80 medewerkers hebben, in 2016 communiceerde het nog dat er 46 mensen in dienst waren, bij de overgang nu naar drie nieuwe bureaus zijn dat er 15.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Frank Körver
Jammer dat er een einde komt aan de naam Winkelman Van Hessen. Toch altijd een begrip geweest. Succes dames en heren. Volle kracht vooruit. Groet, Frank Körver (Wepublic)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie