Premium

‘Waarom werken bureaus zo weinig met digital nomads?’

Onbegrijpelijk, vindt fulltime reiziger Alex Malone. 'Bureaus werken veel voor internationale klanten, maar weinig met digital nomads.'

‘Hoe kan het dat bureaus zo weinig met digital nomads werken?’, vraagt fulltime reiziger Alex Malone (28) zich af. ‘De reclamewereld is zo creatief, maar de bedrijfsstructuur heel ouderwets. Doodzonde.’

Advertentie
advertisement

werken in een hangmat

‘Ik heb geen moment spijt van dit avontuur', zegt Malone opgewekt. Ze werkte voorheen fulltime als strateeg bij Isobar, maar de werkdagen van 9-tot-5 maakten haar ongelukkig. De marketeer nam ontslag en trekt nu al werkend en reizend de wereld over.

Ze behoort tot een groeiende groep ‘digitale nomaden’ die overal kunnen werken zolang er maar wifi is. Zij mailen op het strand, skypen in de jungle en typen in een hangmat. Vrij van zeurende collega’s, urenlange meetings en saaie kantoortuinen. Klinkt jaloersmakend, of toch niet?

Zo exotisch is het niet, antwoordt Malone lachend. ‘Mensen denken dat je de hele dag aan het vakantievieren bent, maar dat is een misvatting. Ik moet juist extra hard werken om het tegendeel te bewijzen. Als je een deadline niet haalt, dan denken ze meteen dat je op het strand ligt, in plaats van problemen met de wifi hebt.’

Wereld als werkplek

Het reisavontuur begon zes jaar geleden in Australië. Samen met haar vriend (Thijs van Gerwen, senior creative bij Fama Volat) reisde ze rond met een camper, een rijdende werkplek. Ze vond al snel klanten. ‘Het hielp dat ik al zes jaar werkervaring had met grote merken. Ook doe ik veel aan personal branding; online ben ik goed zichtbaar en ik houd mijn portfolio up-to-date.’

Je kunt op verschillende manieren een digital nomad zijn, vervolgt Malone. ‘Je kunt zoeken naar lokale projecten, werken voor een Nederlandse klant  of klusjes doen waar je geen geld maar overnachtingen voor terugkrijgt.’ Ze heeft het allemaal geprobeerd. Zo woonde ze in een tijdje in een hotel en onderhield de socialmediapagina’s als tegenpresentatie. Ook deed ze klussen voor Nederlandse opdrachtgevers en werkte een tijdje voor een bureau in Sydney. Dat laatste werd een fiasco.

Ze zou een jaarcontract krijgen, maar op de allerlaatste dag van haar proeftijd kreeg ze slecht nieuws. ‘Mijn manager vertelde dat ze het team gingen wijzigen en ik mocht via de achterdeur vertrekken.’ Dat was voor haar een domper. ‘Ik wil nooit meer in loondienst, maar de touwtjes in handen hebben.’ En richtte, naast het freelance-bestaan, Meetings in the Sun op. Een bedrijf waarmee ze 'workations'  (werkvakanties) naar Kaapstad en Marokko organiseert.

Alex Malone

Gemiste kans

Na een paar jaar als ondernemer on the road valt haar wat op: de reclamesector is helemaal niet happig op digitale nomaden. Malone: ‘Ik denk dat managers bang zijn dat mensen lekker luieren op de kosten van de baas. Ook vinden ze het vervelend dat je niet fysiek bij vergaderingen aanwezig bent. En het is luiheid, ze denken: het gaat zo prima, dus waarom zouden we wat nieuws proberen?'

Malone begrijpt niet waarom bureaus zo sceptisch zijn. ‘Ze werken voor internationale klanten, maar níet met digital nomads.’ Onbegrijpelijk en een gemiste kans, vindt ze. 'Ze huren steeds vaste freelancers, terwijl het heel interessant is om met mensen uit verschillende culturen te werken. Dat maakt je team diverser en door de nieuwe energie neemt ook de productiviteit toe.'

Kantoorlui

Leveren nomaden beter werk dan kantoorlui? ‘Dat is moeilijk te vergelijken’, antwoordt Malone. ‘Maar ik ben creatiever als ik mezelf onderdompel in een nieuwe omgeving.’ Ook kunnen reizende zzp'ers beter tegen tegenslagen, vindt ze. Soms moet je een deadline halen, maar doet de wifi het niet. ‘Al dat soort shit moet je ter plekke kunnen fixen, waardoor je leert anticiperen op lastige situaties. Ik zit daardoor altijd in een oplossingsgerichte modus.’

Malone heeft nog een tip voor digital nomads in spe: ‘Bedenk of je wil werken voor jezelf of een bureau. De vervolgstappen zijn namelijk anders. Als je voor een bureau aan de slag wil, dan moet je eerst vertrouwen bij je baas winnen. Als je voor jezelf wil werken, dan moet je goed weten waar je goed in bent en wat je wil. Dat moet je verkopen bij potentiële opdrachtgevers.’ En voor bureaus heeft ze de boodschap: 'Stuur eens een creatief team met een opdracht naar het buitenland en vergelijk de input met teams die in Nederland zitten.' Lachend: 'Ik ben benieuwd naar de resultaten.'

Dit verhaal valt onder de rubriek 'Talent spotting', waarin Adformatie elke maand een talent onder de 30 jaar in de spotlights zet. Bekijk hier de andere gamechangers. 

Alex Malone
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 2

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Albert Rosenbrand
Managers zijn niet bang voor luieren, maar vaak kost het simpelweg teveel tijd en moeite om _nomaden_ bij te houden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kutop
Omdat het niet creatieve verwende rijkeluiskinderen zijn... Met een links smoelwerk surfen op de uitwassen van het staatskapitalisme.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie