Premium

Nick van Wagenberg en Nevil van Outheusden (ADCN Talent): ‘Dit is onze eerste grote prijs'

Ze zitten pas 1,5 jaar in het vak en hebben nu al een grote prijs op zak. Adformatie interviewde de twee talenten over hun carrière.

Nick van Wagenberg (27) en Nevil van Outheusden (25) hebben vorig week donderdag de ADCN Talent Award gewonnen. Deze prijs is voor creatievelingen onder de 30, die maximaal drie jaar in de reclame zitten. Het duo, werkzaam bij Ogilvy, had de overwinning allesbehalve verwacht: ‘Wij zitten pas 1,5 jaar in het vak.’

'Er zit een groot verschil tussen een creatief die één jaar werkt en iemand die al drie jaar ervaring heeft’, zegt Outheusden. Hij licht toe: ‘Jonge creatieven hebben vaak een map vol met ideeën, waarvan vele nog niet zijn uitgevoerd. Dat hebben wij ook. Toen wij onze projecten inleverden wisten we niet hoe de jurering zou gaan: focussen ze op wat er al is gemaakt of de kern van het idee?’

Advertentie

Clownsneus

Het team leverde twee projecten bij de ADCN in die (nog) niet zijn uitgevoerd. En één opdracht die zij bij Ogilvy, het bureau waar ze nu twee jaar zitten (eerst als stagiaires en nu als junior creatives) wél tot leven hebben gebracht: The Momentum Challenge. Wagenberg licht de campagne toe: ‘Het merk Sennheiser introduceerde draadloze oordopjes, maar merkte dat de doelgroep nog niet was overtuigd van de muziekkwaliteit. Om te laten zien dat er geen verschil is, organiseerden we een challenge. Wij lieten een groep mensen naar muziek luisteren en de opdracht was dat ze niet mochten reageren. Zodra ze toch emoties toonden, dat deden ze allemaal, waren ze af.’  

De andere twee projecten hebben Wagenberg en Outheusden bedacht naar aanleiding van een briefing van de JongeHonden. Om te beginnen met ‘De Nachtneus’, een speciale clownsneus voor kinderen die in het ziekenhuis liggen. In de neus zit een bluetooth-speaker die, zodra je erop drukt, wordt geactiveerd en geruststellende woorden fluistert. Het is de bedoeling dat kinderen zich zo minder eenzaam voelen in de nacht.

De tweede was een briefing van Booking.com met als doel om Generatie Z te bereiken. Wagenberg: ‘Jongeren besteden meer dan 9 uur per week aan series kijken. Daarom hebben wij de “Travel Series” bedacht, waarmee jongeren een reis kunnen boeken naar bestemmingen uit series. Denk aan de carwash uit Breaking Bad.’

Voet tussen de deur

Gebaseerd op de overwinning lijkt het erop dat de ADCN-jury vooral keek naar de kern van het idee. Maar zeker weten doen Wagenberg en Outheusden niet. Het team krijgt de feedback pas tijdens de Dutch Creativity Festival in juni. Tot dan genieten zij vooral van de roem die de prijs oplevert. Wagenberg: ‘De Nederlandse reclamebranche is competitief, waardoor het als jonge creatief lastig is om een voet tussen de deur bij bureaus te krijgen. Je valt pas écht op als je iets gewonnen of gemaakt hebt.’

Dat de twee nu opvallen in de industrie, maken ze aan den lijve mee. Wagenberg vertelt dat de uitnodigingen van bureaus om daar te komen werken, binnenstromen. Maar daar bedanken ze vriendelijk voor. 'Maar', nuanceren ze, 'je mag het altijd proberen.' 

De aanhouder wint

De twee hebben een belangrijke levensles voor ambitieuze jonge creatieven: de aanhouder wint. Deze les hebben Wagenberg en Outheusden al tijdens hun studie (Communicatie concept & Campagne aan Fontys Hogeschool) geleerd. Zij doen al jaren actief mee met verschillende competities, zoals de pitches van de Jonge Honden en de Young Lion Competition, maar niet altijd met het gewenste resultaat. Outheusden: ‘Bij de Lions hebben we naast de pot gepist. Maar we lieten ons niet uit de weg slaan. Het is belangrijk dat je blijft proberen en ons harde werk wordt nu beloond; de ADCN Talent Award is onze eerste grote prijs.’

Gelukkig huwelijk

De creatieven toveren het beste in elkaar naar boven, wat toch wel belangrijk is als je uren met elkaar moet doorbrengen op kantoor. Hun geheim: ‘We hebben veel met elkaar gemeen, maar we verschillen ook genoeg van elkaar om spannend werk te maken. Omdat we allebei in het weekend andere dingen doen, komen we maandag op kantoor met bruisende, nieuwe ideeën.’

Ze illustreren deze chemie met een voorbeeld. Outheusden: ‘Ik maak muziek en tijdens onze opdracht voor Sennheiser hebben we het veel gehad over wat muziek met je doet. Het brengt bij mij veel emoties naar boven. Nick benaderde het heel pragmatisch en kwam met het idee voor de technische installatie.’ Hun werkwijze vatten ze als volgt samen: ‘We combineren emotie en techniek met elkaar.’

De twee creatieven hebben met de prijs een vliegende start, maar houden het hoofd koel. Lachend: ‘We komen uit Brabant en door de nuchtere mentaliteit zullen we nooit van de daken schreeuwen hoe goed we zijn.’ Gebrek aan ambities hebben ze zeker niet: 'We willen zo snel mogelijk creative directors worden.'

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie