Socioboko presenteert: 5 cases die kans maken op een Best Social Award

Woensdag worden de Best Social Awards uitgereikt. Wie er dus met de prijzen naar huis gaan weten we dan pas, maar tot die tijd...

Koning Toto - Royston Drenthe

Koning Toto – categorie Beste Campagne

De eerste case die in de race is voor een prijs is Koning Toto, in de categorie ‘Beste Campagne’

De uitdaging in deze campagne was dat sportweddenschappen ingewikkeld lijken. Een stoffig spel voor kenners, dat je in je eentje speelt. Het doel was dus om ‘een Totootje spelen’ weer sociaal en fun te laten zijn. 

Het campagne-idee is dat het daarbij dan niet gaat om de kennis, maar of je het beter voorspelt dan je vrienden. Want dan ben jij Koning Toto. Met Koning Toto zoeken we in toon en personalities de verbinding tussen voetbal en hiphop: want data liet zien dat dit twee overlappende en geliefde domeinen bij de doelgroep zijn.

In de campagne showen Koning Toto Royston Drenthe (voetballer en rapper) en troonopvolger Donnie (rapper) hun rap- en wedskills en spreken de taal van de doelgroep, terwijl cameo’s van oudgedienden als Johan Derksen en Jan Boskamp ook de generatie daarvoor aanspreken. 

Op deze manier omarmt het merk zowel kleedkamerlol als internet-LOL, van voetbalkennis naar straatcultuur en van je vaders wereld naar de wereld van jou en je vrienden. 

Op social media kwam je Koning Toto overal tegen. In panna-challenges tussen Royston Drenthe en bekende Nederlanders, in hilarische facetime gesprekken tussen Donnie en Jan Boskamp en uiteraard in een lens waarmee je jezelf tot Konig Toto kon omtoveren ontwikkeld door GoSpooky.

Crew zoekt Crew – categorie Beste Campagne

De tweede kanshebber is McDonald's, dat met dubbele cijfers groeit en dus extra veel personeel nodig heeft. Door de krappe arbeidsmarkt is werving van jong personeel echter uitdagender dan ooit. Want, ook al zou 78% van McDonald’s personeel hun baan aanbevelen aan anderen, toch is werken bij McDonald’s niet populair bij de doelgroep.

Die jonge doelgroep (15-25) komt wel graag bij McDonald’s, maar een groot deel ziet zichzelf er niet werken. En wie kan je nu beter overtuigen dan mensen zoals jij zelf? In plaats van een corporate recruteringscampagne, geven we dus de crew het vertrouwen om het woord te doen namens McDonald’s: Crew zoekt Crew. 

In vlogstijl enthousiasmeren zij op hun eigen manier hun leeftijdsgenoten en vertellen waarom werken bij McDonald’s zo leuk is. De natuurlijke authentieke stijl hiervan sprak de doelgroep direct aan. De levendige, vrolijke visuele identiteit en muziek maakten de campagne eigen en direct herkenbaar.

De social first campagne is voor het grootste gedeelte met een iPhone is geschoten. Met online video op Instagram, Facebook en Snapchat wordt lokaal getarget. 17 verschillende regionale versies maken de content relevant in uitstraling en taalgebruik. 

Met activaties als Het Sollicitatiemenu werd daarnaast het solliciteren nog makkelijker gemaakt. Met meer dan 100.000 sollicitaties in 8 maanden overtrof Crew zoekt Crew de doelstellingen ruim. 

Crew zoekt Crew

Frekkel – Beste Campagne

De derde genomineerde is onderdeel van een omnichannel-campagne die niemand in Nederland ontgaan kan zijn. Voor de Oudejaarsloterij van Staatsloterij, bedacht TBWA het verhaal rondom het zielige hondje Frekkel, die wegloopt van huiswanneer zijn baasje zijn wensen hardop uitspreekt - ‘als we die 30 miljoen winnen, wil ik alleen nog maar mooie dingen’. De social invulling werd samen met Blauw Gras vormgegeven.

Het verhaal rondom Frekkel ging binnen een dag na lancering al viral. Wel was er voor de lancering van de film een teasecampagne in verschillende kanalen, waaronder social media geweest. Om de campagne vervolgens optimaal in te vullen werd er op social media kanalen op verschillende manieren aandacht gevraagd voor Frekkel. Zo was er een activatie waarin mensen op zoek konden naar Frekkel op de zijkant van rondrijdende Mini’s en kon men foto’s van hun eigen Frekkel delen. 

In het tweede deel van de campagne werden, naarmate Oudejaarsavond dichterbij kwam, ook uitingen ingezet die de urgentie om een Staatslot te kopen opvoerden. Ook deze uitingen haalden een record-engagement. In alle opzichten dus een campagne die Nederland niet gemist kan hebben.

Frekkel

Blij met Sjoerd – categorie Beste Influencercampagne

Als vierde is daar ‘Blij met Sjoerd’ voor Albert Heijn. Deze sympathieke vlogger met het syndroom van down maakt al 2 jaar zijn volgers blij met content die inhaakt op actualiteit en cultuur. Hierbij werkt hij vaak samen met mensen die hij bewondert zoals DJ Dante Klein, Ronald de Boer, Britt Dekker en zelfs zijn grote helden Enzo Knol en Johnny de Mol. 

Daarnaast kwamen er regelmatig onderwerpen vanuit Albert Heijn aan bod. Met Freek Vonk op stap voor de Wonderlijke dierenplaatjes, met Anouk Hoogendijk inhaken op de Voetbalplaatjesactie en met Koen Weijland de Albert Heijn-primeur van de verkoop van de allernieuwste FIFA game onder de aandacht brengen.

Blij met Sjoerd inspireerde naast zijn doelgroep (16-55) een steeds groter publiek waaronder invloedrijke maatschappelijke organisaties. Zo mocht ‘Blij met Sjoerd’ afgelopen jaar een INC-award in ontvangst nemen. De eerste prijs voor organisaties die mensen met een verstandelijke beperking omarmen en inclusiviteit bevorderen. Sjoerd haalde ook het landelijke nieuws doordat hij werd uitgeroepen tot nummer 1 in de Kleurrijke top-100 in de categorie ‘Talent, Tech & Trends’.

Maar het allerbelangrijkste is dat Albert Heijn met Sjoerd, al 58 afleveringen lang zijn eigen unieke influencer heeft gevonden die laat zien dat je niet perfect hoeft te zijn om een verschil te maken.

Blij met Sjoerd

Hamsterdam – Beste Post

De vijfde nominatie is er eentje waarbij we gemotiveerd werden door iets wat we in het nieuws zagen gebeuren. Nederland raakte er niet over uitgesproken: de bekende 'I amsterdam' letters moesten weg van het Museumplein. 

Gelukkig wisten wij met Albert Heijn samen wél raad met de letters. Helaas nam Gemeente Amsterdam ons verzoek niet 'letter'lijk en zijn de letters alsnog weggehaald...  

 

Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.