Campagne Blij van Zuivelvrij moet Nederlanders van ‘moedermelk’ afhelpen

De campagne geïnitieerd door Dier&Recht moet mensen afhelpen van de consumptie van zuivel. 'Beter voor het klimaat en voor dieren'.

Volgens de Dier&Recht komt, ondanks toenemende bewustwording over de negatieve effecten van zuivel, een gedragsverandering maar mondjesmaat op gang. De campagne Blij van Zuivelvrij - een initiatief van de NGO - heeft als doel mensen te helpen om te minderen met zuivel zonder in te leveren op smaak of gemak. Want, zo stelt Dier&Recht, 'een lagere zuivelconsumptie is niet alleen beter voor klimaat en natuur, het bespaart ook een hoop dierenverdriet.'

Uit eerder onderzoek van I&O Research bleek dat ruim de helft van alle Nederlanders vindt dat kalfjes bij hun moeder moeten opgroeien. Maar in de praktijk worden vrijwel alle kalfjes direct na hun geboorte bij hun moeder weggehaald. De moedermelk van het kalfje wordt verwerkt tot melk, yoghurt en kaas.

Hulp bij doorbreken zuivelgewoonte

Met de bewustwordingscampagne ‘Stoppen met zuivel’, die tot stand kwam met hulp van digital agency Happy Horizon, vraagt Dier&Recht al langer aandacht voor het dierenleed van de anderhalf miljoen restkalfjes uit de zuivelindustrie.

Volgens Dier&Recht zit de zuivelverslaving 'diep ingebakken in de Nederlandse cultuur'. Daarom legt de Blij van zuivelvrij-campagne de nadruk op gedragsverandering. De drieweekse challenge die wordt gecommuniceerd via een paginagrote krantenadvertentie, een social-mediacampagne en influencers, biedt inspiratie en ondersteuning bij het doorbreken van de zuivelgewoonte. 

Witte motor ....?

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur van Dier&Recht: 'Door tientallen jaren zuivelreclames zijn Nederlanders gaan geloven dat melk onze witte motor is. Gelukkig raken steeds meer mensen bekend met de ongezonde impact van zuivel op dieren, klimaat en leefomgeving. Wij helpen mensen graag om de volgende stap te zetten bij die bewustwording: minderen of stoppen met moedermelkzuivel. Het lucht op.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie