De SuperBowl komt eraan: Welke commercials moet je zien?

Rogier Vijverberg, ECD en mede-oprichter van SuperHeroes, selecteert vanuit New York zijn favoriete SuperBowl-commercials.

General Motors

Moeilijk hoor. Het waren veel lastige keuzes tijdens de Zoom-calls met bureaus de laatste tijd. Willen we tranen? Kippenvel? Dromen? Platte grappen? Een flinke schep absurdisme? Ingewikkelde vragen, want hoe kun je nog impact maken bij een door politiek en virus murw geslagen volk? 

Door Rogier Vijverberg

Precies een jaar geleden alweer stond ik in een sportbar in New York tussen lallende fans naar SuperBowl 2020 te kijken. Dat waren nog eens tijden. Die bar heb ik het hele jaar niet meer van binnen gezien, maar wat er ook gebeurt: een Amerikaan neem je z’n favoriete sportevenement natuurlijk niet zomaar af. En dus is het aanstaande zondag weer zo ver: SuperBowl LV!

Zo’n 70 merken hebben ieder 5,5 miljoen dollar voor een commercial van 30 seconden neergeteld. Iedereen kijkt er enorm naar uit, want al is het dit keer vanaf de bank met chips en bier, er wordt gewoon ouderwets groots uitgepakt. Niks sentiment, daar hebben we geen zin meer in.

De afgelopen dagen zijn de eerste teasers en commercials gelanceerd. Of het door Bidens frisse wind komt weet ik niet, maar weinig herinnert nog aan 2020. De tussenstand qua commercials? Veel lach en een enkele traan.

 

General Motors

We beginnen met General Motors. Will Ferrell ergert zich kapot aan Noorwegen, want hoe kunnen ze nou Amerika verslaan met hun elektrische wagenpark? No way, Norway! Als zelfs GM’s Cadillac en Hummer al elektrisch gaan, dan is er echt hoop voor het klimaat. En zeker als het zo’n hilarische strijd oplevert. 

Klarna

Klarna klimt ook op het SuperBowl paard. Op hele kleine paardjes beter gezegd. Saturday Night Live’s Maya Rudolph gaat in vieren op jacht naar ‘some mighty fine boots’ en betaalt in vier kleine delen. Heerlijk absurdistisch en met veel oog voor detail in een western decor, yihaa! 

Alexa

Lichtelijk warm krijgen velen het waarschijnlijk van Alexa’s nieuwe Body. Misschien niet zo nieuw of verrassend, maar wat goed gemaakt zeg. Het verlangen sijpelt je speakers uit. 

Budweiser

En dan nog een laatste om het af te maken. Budweiser zelf doet niet mee dit jaar en schenkt z’n budget aan vaccin-commercials van Ad Council. Moederbedrijf Anheuser-Busch InBev zegt niettemin ‘Let’s grab a beer’ met een ijzersterk inzicht. Gevoelig, maar niet té, want heel erg herkenbaar. Dit is gewoon waar we op dit moment allemaal zin in hebben.

De tussenstand qua commercials? Veel lach en een enkele traan. Het is tijd voor een biertje, kom maar door met die SuperBowl. Zondag 7 februari, 6.30 EST. Alle remmen los!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie