Premium

Dit is de meest bekroonde campagne uit 2023 wereldwijd

Warc zette alle bekroningen op een rijtje. De top vijf staat in het teken van maatschappelijke issues, vooral over vrouwen onder druk.

Morning After Island

De campagne ‘Morning After Island’ door Ogilvy Tegucigalpa (Honduras) voor Grupo Estratégico PAE, is door Warc uitgeroepen tot de meest creatieve campagne van het jaar. World Advertising Research Center (Warc), het wereldwijde platform dat zich richt op reclame-, marketing- en mediabest practices en -inzichten, baseert zich hierbij op de (wereldwijde) bekroningen van 2023. De campagne speelt in op het verbod op het nemen van de morning-afterpil in Honduras door een ‘eiland’ (een vlot) te creëren in internationale wateren, waar vrouwen die niet zwanger willen zijn naartoe gevaren worden om de pil zonder gevolgen in te nemen. Dit is de case-movie:

Ogilvy - Honduras - Morning After Island

Pocahontas

Het valt op dat nummer één tot en met vijf campagnes betreffen voor sociaal-maatschappelijke issues. ‘Zilver’ gaat namelijk naar Missing Matoaka van Muskrat Magazine, dat het probleem aankaart van schadelijke stereotypen die op inheemse vrouwen wordt geplakt. Die seksuele stereotypen zijn een factor in gewelddadige aanvallen op inheemse vrouwen en meisjes. Om dat probleem onder de aandacht te brengen, werd een hele alternatieve audiotrack gemaakt voor Disney’s Pocahontas, omdat die film volgens de makers een schoolvoorbeeld is van een film bomvol schadelijke stereotypen. Zie de casefilm hieronder:

Muskrat Magazine『Missing Matoaka』

Mastercard

In de top vijf is Mastercard de enige winnaar als ‘echt merk’. De case gaat over de initiatieven die de creditcard heeft genomen om Oekraïense vluchtelingen – middels de data waar Mastercard over kan beschikken - in Polen aan onderkomen en werk te helpen.

Mastercard - Where to Settle (case study)

Nationale politie Korea

Op nummer vier staat de campagne Knock Knock, die uitging van de Koreaanse politie. Ook hier weer vrouwen die onder druk staan. Van huiselijk geweld wel te verstaan. Alarm slaan bij de politie bij huiselijk geweld is vaak geen optie omdat de dader in de buurt is. Door één cijfer op de smartphone twee keer kort achter elkaar in te toetsen (knock knock), wordt de politie toch gealarmeerd. Dit is de casefilm:

Korean National Police Agency - Knock Knock (case study) Glass Lions Grand Prix Cannes Lions 2023

Tuvalu

Nummer vijf tot slot (de rest van de ranking ‘meest creatieve campagnes’ kunt u hier bekijken), betreft de case van de regering van de eilandengroep Tuvalu. Door klimaatverandering dreigt de natie onder de zeespiegel te verdwijnen. Om het land zelf níet te laten verdwijnen, wordt de zoektocht naar ‘de eerste digitale natie’ ingezet.

Government of Tuvalu - The First Digital Nation (case study)

Nederland versus België

Van een klein land als Nederland kan niet verwacht worden dat het hoge ogen gooit in de rankings van Warc. Toch eindigt ons land als 25ste in de ranking met een kleine 300 punten. Ter vergelijking, op nummer één staat de USA met meer dan 7 duizend punten. België blijven we in de ranking van Warc wel ver voor (115 punten).

Heineken

Het eerste merk met Nederlandse roots dat hoog scoort in de creativiteitsranking, is Heineken (plek 5, 574 punten). Daarmee moet het Burger King (665 punten), Corona, McDonald’s en Heinz voor zich dulden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie