Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2019

Bureau Dept heeft een overzicht gemaakt van de beste Super Bowl-campagnes.

Door Ferdy Joosen

Het zal je vast niet zijn ontgaan: de 53e editie van de Super Bowl vond afgelopen zondag plaats. De wedstrijd is inmiddels uitgegroeid tot een groots mediaspektakel waar muziek en reclame gedurende ‘halftime’ de boventoon voeren. Daarom grijpen grote merken halftime aan om met de beste en meest opvallende reclames te komen.

Vakgenoten reageren teleurgesteld op de brave commercials. En dat terwijl de Super Bowl juist het moment kan zijn om je als merk af te zetten tegen maatschappelijke en politieke kwesties. Wat we dit jaar vooral zien is dat merken humor als collectieve strategie gebruiken om indruk te maken op het publiek en daarvoor hun 'purpose' tijdelijk laten varen. Dat de commercials geen maatschappelijke kwestie aankaarten, wil niet zeggen dat ze kwalitatief ondermaats zijn. Hieronder vind je daarom onze zes favorieten.

6. Mercedes-Benz: 'Say the word'

Als we spreken over trends en innovatie, dan hebben we het al snel over de mogelijkheden van spraakgestuurde technologie. Wat als er een wereld zou zijn waar alles spraakgestuurd werkt? De nieuwe Mercedes-Benz-commercial laat deze wereld zien die tot de verbeelding spreekt, en tegelijkertijd een  goede link legt met de nieuwe A-klasse met spraakherkenning.

5. Pepsi: 'More than OK'

Het leuke aan deze commercial is dat Pepsi eigenlijk toegeeft dat Coca-Cola de favoriet van de wereld is. Daarom is het inzicht dat horecapersoneel vaak aan de klant moet vragen of Pepsi ook oké is, heel goed gevonden. Daarnaast maken ze handig gebruik van het feit dat Lil Jon altijd al de catchphrase ‘OKAY’ gebruikt, wat in dit geval weer uitkomt op een slimme verwijzing naar ‘is Pepsi Okay?’. 

4. Amazon: 'Not everything makes the cut'

Dat Amazon voorop staat op innovatie is niks nieuws. Momenteel is Alexa samen met Google Home een van de weinige soepel werkende spraakgestuurde apparaten. Om die reden laat Amazon met deze commercial zien dat spraakgestuurde technologie niet bij alle apparaten even goed past.

3. The Washington Post: 'Not everything makes the cut'

Een van de weinige merken dat wel een politieke kwestie aandurft, en dat ook eigenlijk moet, is The Washington Post. In deze moeilijke tijd voor de journalistiek, neemt The Washington Post een duidelijk standpunt: kennis houdt ons vrij. Deze eerste Super Bowl commercial wordt ingesproken door Tom Hanks en laat een aantal gevangengenomen of omgekomen journalisten zien.

2. Burger King: '#EatLikeAndy'

Waar anderen voor humor gaan, gaat Burger King voor eenvoud. Met toestemming van The Andy Warhol Foundation zien we Andy Warhol rustig genieten van een burger met de #EatLikeAndy. Je zou kunnen twijfelen over de effectiviteit van de boodschap - de kijker ziet Andy Warhol 45 seconden lang een burger eten - maar het is wel weer compleet iets anders dan wat de rest doet. Dit laat zien dat Burger King CMO Fernando Machado bereid is om allerlei nieuwe dingen te proberen.

1. HBO x Bud Light: 'Joust'

Dit idee is vast ontstaan uit de gedachte: wat als we de handen eenmalig ineen slaan voor een grootse commercial tijdens de Super Bowl? En zo geschiedde. Droga5 en Wieden + Kennedy New York, twee moderne en concurrerende bureaus, maakten een reclame voor twee van hun klanten. De ridderlijke wereld waar Bud Light zich sinds een tijdje in bevindt, maakte ruimte voor twee bekende personages uit Game of Thrones. De reclame is een goed voorbeeld van twee merken die zich op een eenvoudige manier aan elkaar binden, maar toch onafhankelijk blijven.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Andre Manning
Mooi overzicht en nog even kijken naar de subheading bij the Washington Post, die moet je denk ik even aanpassen.

Overigens had die van mij op 1 gemogen, lees ook mijn #logeion blog over dit onderwerp: https://www.logeion.nl/weblog/2019/02/04?weblog-postTitle=Prikkels-De-prijs-van-persvrijheid
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie