Drie wijze marketing lessen van marketingbaas Astrid Kortekaas

Hoe balanceer je als best bezochte dierentuin van Nederland op de soms wankele scheidslijn tussen commercie en een inhoudelijke boodschap?

Marketing lessen Astrid Kortekaas Blijdorp

In de serie Marketingbazen, geproduceerd door Big Shots in samenwerking met NIMA Young Professionals, geven de beste marketeers van Nederland superslimme inzichten aan de hand van hun eigen producten. In deze aflevering staan de dieren van Diergaarde Blijdorp en Astrid Kortekaas (hoofd marketing, communicatie en educatie) centraal.

Les 1: Spreek vanuit je hart

Hoe kijkt Blijdorp tegen marketing aan en wat is hun succesformule? Volgens Astrid Kortekaas is het van belang dat je de boodschap die je wilt overbrengen moet voelen in je vezels en deze verhalen vertellen vanuit je hart. Blijdorp balanceert op de scheidslijn commercie versus inhoudelijke boodschap: bij mooie gebeurtenissen als de geboorte van leeuwenwelpjes is het voor Blijdorp ook van belang om aandacht te vragen voor dit ernstig bedreigd dier. “Hoe maak je van de welpjes ambassadeurs voor de broers en zussen in India?”

Les 2: Durf ideeën los te laten en begin opnieuw

Wanneer het nestje van een weversvogeltje het vrouwtje niet kan bekoren, knipt zij het nestje los en kan het mannetje opnieuw beginnen. De marketing les: Verlies je niet in het feit dat je zelf vindt dat het een geweldig idee is wat je verkoopt. Vraag jezelf af: Heb ik het wel goed begrepen? Durf alles los te laten, opnieuw te beginnen en achterhaal waar jouw doelgroep nu echt behoefte aan heeft?

Les 3: Een doodnormaal product kan een emotievol product worden

Achter ieder product zit een verhaal, ga dat verhaal vertellen. Neushoorns worden gestroopt omdat men denkt dat de hoorn potentie verhogend werkt. Er zit niets magisch aan een neushoornhoorn, maar toch worden deze dieren afgeslacht voor hun hoorn. Een doodnormaal product kan een emotievolproduct worden door het verhaal erachter te vertellen. Wees nieuwsgierig, probeer uit te zoeken wat de emotie is achter jouw producten of diensten en ga dat verhaal vertellen.   

NIMA Young Professionals inspireert young marketingprofessionals onder andere door een kijkje in de keuken van A-Merken tijdens de Top Marketing Tours-events. In 2019 zijn ze te gast bij HEMA, Blijdorp, Jumbo, Nationale Nederlanden en KLM. Lid worden, en hun evenementen bijwonen? Check NIMA.nl/yp.

Big Shots is een online video-agency uit Amsterdam die werkt volgens het credo 'Make It Worth Sharing'. Onderverdeeld in de specialisaties Campagnes, Series, Corporate en We Explain, biedt Big Shots bureaus, merken en publishers creatieve en onderscheidende films en series, gemaakt voor het digitale tijdperk. Meer zien? Check Bigshots.nl. 

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jenny
Check here : https://www.krogerfeedback.us/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.