‘Hoofd-onder-rok-reclame’ van Lampdirect krijgt veruit meeste klachten Reclame Code Commissie

Kwartaal vier van 2019 was een recordkwartaal bij de reclamewaakhond: 1409 klachten en meldingen.

Hûh? Wat gebeurt er nu?
Lampdirect

Een man die met zijn hoofd onder de rok van een vrouw belandt, die moeilijk kijkend, wijdbeens tegen de muur zit. Tegen die geestig bedoelde reclame van Lampdirect (het tweetal komt daar terecht doordat het donker is in het trappenhuis en ten val komt), werd door maar liefst meer dan 250 mensen bezwaar gemaakt bij de Reclame Code Commissie in het laatste kwartaal van vorig jaar. ‘Beschamend’ werd de reclame gevonden, die door het bureau van Karel Beijen en Edward Bardoul (Maatschap voor Reclame) werd gemaakt. Radar, dat de commercial ook voor de Loden Leeuw nomineerde, stelde vast dat Lampdirect onder een steen gelegen heeft moeten hebben ‘want ze hebben helemaal niets meegekregen van de #MeToo-discussie.’

Advertentie
advertisement
Lampdirect | Zakelijk LED & Licht

Gekuiste versie

De Commissie neemt zogeheten ‘gelijkluidende klachten’ altijd samen door ‘de meest representatieve klacht’ in behandeling g te nemen. Ondanks de overweldigende hoeveelheid klachten, werd die toch afgewezen. Want? ‘De Commissie heeft er begrip voor dat de uiting, die een zekere seksuele lading heeft, niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat betekent nog niet dat zij de uiting in strijd acht met de NRC (Nederlandse Reclame Code), ook niet voor zover deze wordt uitgezonden rond 17.30 uur.’

Klacht afgewezen dus, maar Lampdirect paste de commercial toch aan. In de gekuiste versie vallen de twee werknemers nog steeds van de trap, maar belanden zij náást elkaar op de vloer.

Druk

Het vierde kwartaal van 2019 was er voor de Reclame Code Commissie niet een om achterover te leunen. De RCC spreekt van een vermoedelijk record, er werden niet minder dan 1.409 klachten en meldingen in ontvangst genomen (aantal nog niet definitief vastgesteld).

Van die 1.409 zijn er 885 afgehandeld zonder dat er een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie op is gevolgd. Verder zijn er 341 gelijkluidende klachten ontvangen (dik 250 daarvan dus voor Lampdirect). De RCC meldt dat lang niet elke klacht in behandeling wordt genomen. ‘In het afgelopen kwartaal zijn er 183 beslissingen verschenen en gepubliceerd in de online uitsprakendatabase.’

 

Meer uitgebreide informatie hier

Plaats als eerste een reactie

Advertentie