Mister Blue wil na ruim 30 jaar niet meer Blue zijn

CAMPAGNEPRAAT | Het panel is enthousiast over de aanpak van de hiv-campagne en hoopt op vrije mediaruimte van een medium.

Adverteerder: H-Team / Man tot Man
Bureau: Sounds like film
Titel: Doe een Hiv test

MK: Meneer Bol! Op deze zonnige zaterdag ben ik op weg naar Rotterdam waar we vanuit NN trotse sponsor van NN Rotterdam Pride zijn. Ik blijf het jammer vinden dat dat nog steeds nodig is om awareness en begrip voor elkaar te creëren. Ik hoop echt dat er een dag komt waarop het Pride feest blijft bestaan maar de noodzaak er niet meer is. 

WAB: Tot die tijd des te meer reden om er te zijn en ieders Pride te vieren Mejuffrouw Krouwel. Het kan dan bijna geen toeval zijn dat Adformatie ons de campagne voorlegt waarmee Soa Aids Nederland, GGD Amsterdam en GGD Rotterdam-Rijnmond zich tot doel hebben gesteld om als een van de eerste steden ter wereld 0 nieuwe hiv-infecties te hebben.

MK: Een fantastisch streven! Laten we beginnen met de media-timing: de start van de Pride-maand lijkt een logische keuze, maar Pride Amsterdam (de grootste van Nederland) is in augustus. Met de focus van deze campagne op onder andere onze hoofdstad, was dat dan niet beter geweest? 

WAB: Nee dat vind ik niet persé. Ik snap dat de Prides echt wel een nuttig haakje kunnen zijn. Maar hiv-infecties zijn er het hele jaar. Prides zijn vooral ook momenten van feest en bevestigen LGBT rechten. Hiv en LGBT hebben een linkje met elkaar, maar zijn niet overlappend. Deze campagne is dan ook qua doelgroep smaller: homo en biseksuele mannen die zich nog te veel schamen om na een hiv-infectie daar vervolg aan te geven. Wat vind jij van hun aanpak? Het zal voor jou (als niet homo of bi man) weelicht wat lenigheid vragen?

MK: Dat valt mee. Want als ik even in de helikopter stap en erboven ga hangen dan is dit een probleem dat we vaker zien: de norm en de taboes versus de nieuwe werkelijkheid. Er is veel veranderd en toch nog evenzoveel wat blijkbaar niet makkelijk verteld of gedeeld wordt. Eigenlijk best een universeel inzicht dus. 

Het uitdagende aan deze campagne is de “en-en”: dus homoseksualiteit die in bepaalde culturen niet of onvoldoende geaccepteerd is gecombineerd met een ziekte die nog steeds (helaas) in de taboesfeer zit. Ik vraag me af, als het doel is om op 0 nieuwe Hiv-gevallen te komen, of deze extra dimensie van andere culturen en/of geloof dan juist slim is of een extra barrière? 

WABIn deze campagne spelen die andere culturen een rol, maar de hoofdrol is voor liefde en ontdekking. Als daar Hiv om de hoek komt kijken, slaat de angst toe. Mooi dat er aandacht wordt gevraagd. Wat ik knap vind, is dat er met respect rond het gevoelige onderwerp wordt gefilmd. Dat voel je als kijker meteen. De films trekken je naar binnen. En dan niet met een belerend vingertje. Gewoon mensen (in dit geval mannen) die zoekend zijn. En in die zoektocht stuiten op een ziekte en dan daarin stappen moeten maken. Petje af voor de regisseur. Wat zijn dit mooie films. Die verdienen een groot publiek.

MK: Eens! De creatie is heel erg mooi. Documentaire-achtig. Bioscoopfilms. Dit vertelt het verhaal goed. Alhoewel we weten dat de jongere doelgroep online dat soort lange video's niet snel in zijn geheel uitkijkt. Het zal dus voor een niche groep zijn. 

WAB: Absoluut zeer fraaie creatie. Maar het persbericht geeft weinig prijs over de media-aanpak. Wel staat er dat er social media teasers zijn en dat gay dating apps worden ingezet. Maar die twee voelen wat dun voor een succesvolle campagne. Ik (als mediaman) heb dan gelijk veel vragen. Want hoe bereik je een doelgroep bestaande uit meerdere ijkpersonen? De campagne richt zich op vier sub-doelgroepen in plaats van op de bredere (al goed bereikte) doelgroep: een biseksuele jongen, een wat oudere man die getraumatiseerd is door de aids-epidemie, een Marokkaans-Nederlandse jongen en een Latijns-Amerikaanse jongen zonder verblijfsstatus. De lange online films vragen echt wel goede aanjaging om voldoende gezien te worden.

MK: En dan komen we uit op iets dat we hier vaker tegen elkaar zeggen: dit soort organisaties hebben over het algemeen niet het budget om groots in media uit te pakken. Zonde! Eigenlijk zou daar een soort fonds voor moeten zijn. Want laten we eerlijk zijn, niet alleen Amsterdam en Rotterdam maar in heel Nederland 0 nieuwe Hiv gevallen zou fantastisch zijn. En het wordt na ruim 30 jaar nu toch ook echt tijd. Want dat was in 1992 al de droom van René Klijn. De man die Aids een gezicht gaf (hij zong samen met Paul de Leeuw toen het prachtige Mister Blue). Ik word er na 30 jaar toch een beetje “blue” van: we zijn zeker vooruit gegaan, maar die 0 had allang bereikt moeten zijn. 

WAB: Laten we onze, inmiddels goed gelezen, Campagnepraat dan maar zien als een aanjager voor meer bereik. Misschien is er onder de lezers een medium dat wat (vrije) mediaruimte cadeau wil doen aan dit goede doel. Want wat jij zegt: anno 2023 zou dit taboe doorbroken moeten zijn. Misschien kunnen we met elkaar de boel wat versnellen.

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Vandaag over het nieuwste fashion-item van Zeeman. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie