Online fraude neemt enorm toe. Slachtofferhulp start campagne

Met hulp van oma Truus wil Slachtofferhulp Nederland duidelijk maken dat: ‘Praten over oplichting zorgt voor opluchting.’

In de nieuwe campagne van Slachtofferhulp Nederland, ontwikkeld door XXS Amsterdam, praten slachtoffers van online fraude de oplichting van zich af. Het is een gegeven dat de mensen sinds de uitbraak van het coronavirus nog meer online zijn dan voor de crisis. De organisatie maakt bekend dat fraudeurs hier op dit moment op grote schaal misbruik van maken van met slinkse Tikkies, gelogen WhatsApp berichten en misleidende nepmails. Zo is het aantal aangiften van online fraude verdrievoudigd.

https://www.youtube.com/watch?v=EvwuxMF9g6Y

Geraffineerd te werk

Slachtofferhulp Nederland vindt het onterecht dat schaamte en een hoge mate van victim blaming ervoor zorgen dat slachtoffers het vaak moeilijk vinden om over hun oplichting te praten. De belangenbehartiger wil met de campagne duidelijk maken dat fraudeurs tegenwoordig erg geraffineerd te werk gaan en dat je je nergens voor hoeft te schamen. De campagne toont aan dat het essentieel belang is om over de fraude te praten om dit zo beter te verwerken. Dat het een onderwerp is dat speelt wordt ook duidelijk aan het feit dat het programma Opgelicht?! er aandacht aan besteedde.

Slachtofferhulp Nederland | Praten over oplichting zorgt voor opluchting - Wil

De campagne

XXS Amsterdam ontwikkelde de social campagne: ‘Praten over oplichting zorgt voor opluchting.’ Verschillende slachtoffers van online fraude vertellen hun persoonlijke verhaal en delen dit in stories op Instagram en Facebook. De ‘ervaren’ slachtoffers willen aan potentiële slachtoffers duidelijk maken hoe geraffineerd fraudeurs tegenwoordig te werk gaan en dat er geen reden is to schaamte.

Luchtige tone of voice

Volgens XXS wordt het beladen onderwerp bespreekbaar gemaakt met een luchtige tone of voice en speelse illustratieve vorm. De campagne is te zien op de social kanalen van Slachtofferhulp Nederland, zodat slachtoffers die ook in een appje, email of Tikkie zijn getuind, gelijk hun verhaal kwijt kunnen aan de medewerkers in de chat of in de online lotgenotengroep.

Credits:

Slachtofferhulp Nederland: Carolien van Hoorn, 

Hoofd Marketing & Communicatie: Marit Stubbé, Brand Manager

Agency: XXS Amsterdam

Concept en Creatie: Barend Stegeman, Wessel Beumer, John de Vries (CD)

Account: Jip van den Bergs, Ward Enckhof

Strategie: Daan Muntinga

Agency Producer: Barbara Leusink, Josien de Heul

Animatie: Jeroen Feenstra

Design: Robert Jan Hoesman

Illustratie: Levi Jacobs

Plaats als eerste een reactie

Advertentie