Patta, Nike en FC Barcelona bereiken een miljoenenpubliek. Hoezo niche?!

Het wordt echt tijd dat het vak uit zijn bubbel komt en accepteert dat we in een digital first-wereld leven, schrijft Baba Touré.

Door: Baba Touré

De rubriek Campagnepraat op Adformatie. Een goed idee. Het is leuk dat Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol elke week de moeite nemen om hun visie op een campagne te delen met hun vakgenoten. Het voelt als een gesprek dat je normaal kunt hebben met collega’s aan de lunchtafel, waar ruimte is voor aannames en meningen kunnen verschillen. Ik merk ook dat ik vaak een andere mening heb dan Mariëlle en Willem Albert, maar dat moet kunnen en maakt ons vak - als je het mij vraagt - alleen maar mooier. 

Deze week werd ik echter getriggerd. De analyse van de Patta-campagne en het gesprek dat volgde tussen Mariëlle en Willem-Albert stelde een denkkader bloot waar we in de Nederlandse creatieve industrie in blijven hangen. We bestempelen werelden die buiten onze bubbel vallen als niches. We denken dat campagnes alleen meetellen als ze onderdeel zijn geweest van het reclameblok op tv. En misschien nog kwalijker: we kijken nog altijd naar doelgroepen zoals ik dat leerde tijdens mijn eerste studie marketing in 2008. We leven in 2023, ruim 15 jaar later en de wereld is drastisch veranderd. Deze campagne laat zien dat Patta, FC Barcelona en Nike dat als geen ander begrijpen. 

Merkcampagne pur sang

Over één ding waren Mariëlle, Willem Albert en ik het eens: de film is prachtig. Het is, als je het mij vraagt, de beste Nederlandse 'commercial' van het jaar. Een kunststukje vol met referenties. Referenties waardoor de film cultureel relevant wordt voor een hele grote groep mensen. Referenties naar FC Barcelona en de historie van de club voor de Barcelona-fans, de Surinaamse roots van de oprichters van Patta, de Patta ‘Family’ en de stad Amsterdam voor de Patta-fans, en als easter eggs voor de die-hard voetbalfans, referenties aan het Tiki-Taka-voetbal en het rugnummer van Patrick Kluivert in zijn debuutjaar bij de club. 

Het panel vond de campagne verwarrend omdat er drie afzenders waren. Tevens vroegen ze zich af of de media-inzet niet te niche was (want geen tv?) en van wie de schoen nou was. Als je het mij vraagt, mis je dan de essentie van de campagne. De campagne is niet alleen de film, maar de hele collectie en de activatie hiervan. Een campagne die bouwt aan de wereldwijde merkbekendheid van het merk Patta, de credibility van Nike en het fandom van FC Barcelona. Een merkcampagne pur sang, waar het product (de collectie) wordt gezien als middel. 

De collectie bestaat namelijk uit veel meer dan alleen die schoen. In de collectie vind je onder andere sweaters, een tracksuit en een warmloopshirt. Een shirt waarin, zoals de naam al doet vermoeden, de selectie van FC Barcelona voor het oog van de hele wereld warm loopt. Tegelijkertijd wordt de samenwerking uitgelicht op de reclameborden langs het veld. Deze campagne ontstijgt elke niche, als je daar in dit geval al van kan spreken en bereikt wereldwijd miljoenen mensen. Om even terug te gaan naar de 'commercial': die had op Instagram binnen 10 dagen meer dan 17 miljoen views. 

 

Emotie

De manier waarop deze campagne in Campagnepraat wordt beoordeeld, staat voor mij gelijk aan de manier waarop veel bureaus en adverteerders nog altijd kijken naar het werk dat we maken. We vergeten soms dat we van een tv-first naar een digital-first-wereld zijn gegaan, waarin campagnes zich ook veel meer fluïde bewegen tussen online en offline. Een film kan emotie toevoegen en daar nog altijd onderdeel van zijn. Maar hoeft niet altijd meer de enige ‘hero’ van de campagne te zijn.

We bepalen als merken niet meer wie tot onze doelgroep behoort. De macht ligt meer dan ooit bij de consument zelf. Die bepaalt zelf of ze onderdeel willen worden van jouw merk of niet. De consument laat zich niet meer kaderen door geografische gegevens, gender of leeftijd. Een fan van FC Barcelona, Nike of Patta bevindt zich net zo goed in Barcelona als in Amsterdam, Paramaribo of Parijs. Hetgeen hen verbindt, is dat ze zich herkennen in het merk en de communicatie, omdat ze zien dat hun cultuur begrepen en erkend wordt. 

Miljardenindustrie

Door deze shift kan het ook vaker voorkomen dat je je als individu niet meer aangesproken voelt door een campagne. Dat betekent echter niet dat er dan direct sprake is van een niche. Iets kan voor jou een niche zijn (het merk Patta), voor de rest is het één van de grootste Nederlandse fashionmerken die opereert in een miljardenindustrie die nog altijd groeiend is. 

Ik zou het mooi vinden wanneer we als industrie de stap durven te zetten om anders naar het werk te kijken en daarin de shift die onze samenleving maakt te omarmen. Laten we, wanneer we werk maken of beoordelen, verder kijken dan alleen die tv-commercial en ons bewust zijn van de bubbels waar we in leven. Wanneer we hier helemaal voor open staan, zal ons werk namelijk alleen maar mooier, relevanter en impactvoller worden. Iets waar deze campagne het bewijs voor is. 

Baba Touré is ceo van Hammerfest. 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Willem-Albert Bol
Hi Baba, dank voor je lekker pittige reactie! We hebben nergens over TV. Ik heb het er over dat ik vrees dat hier (ten onrechte) niet veel distributiebudget achter zit. Weet ik dat? Nee, want als balkoncriticasters weten wij (net zoals de consument) niet wat er allemaal achter schuilt. In het begeleidend bericht staat niks over distributie. Meestal is dat een teken. Namelijk dat er niet zoveel distributie gepland is. Dat vinden wij, net zoals jij, zonde. Vandaar onze gekozen invalshoek. En wij zijn dus niet old-school. Want anno nu heb je TV helemaal niet perse nodig. Zeker voor jonge doelgroepen. Maar ook daar kost distributie op online video, social video gewoon geld.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marielle Krouwel
Mooi dat je zo passievol reageert Baba, want precies zoals je schrijft is ons wekelijkse praatje niks meer (of minder) dan het gesprek aan de lunchtafel met de conversation-starter “heb je die gezien?”, zonder diepgaand onderzoek of voorkennis. En soms ook zonder een merk te kennen en/of affiniteit of ervaring mee te hebben. In de hoop dat het praatje meer praatjes oplevert en we allemaal scherper en beter worden. En leuk weetje: wij doen dit praatje volledig digitaal en ook nog eens in de Cloud. Komt geen offline, oldskool lunchtafel aan te pas!

Toch verwijt je ons oldskool te zijn en begin je over TV (die wij nergens noemen) en over ‘digital first’. Maar ik ben juist van mening dat ‘digital first’ ook allang achterhaald is. Consumenten praten niet over on- en offline en dat moeten marketeers dus ook niet (meer) doen.
Digital is anno nu een gegeven, geen first. Het is allemaal “media in een digitale wereld” geworden. Dus misschien is het stiekem ook tijd voor jou om uit jouw ‘digital first bubbeltje’ te komen ;)?!

Hoe dan ook.. de missie van mij en meneer Bol met het praatje is geslaagd: we praten, dankzij jouw reactie, over het vak. We denken erover na en worden scherper door elkaars mening.
En nog mooier: we zijn het eens dat dit een pareltje is. Jaloersmakend creatief werk. Geen twijfel over.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Boris Nihom
Toch nog even wat bijval voor Baba in deze. De kern van de discussie gaat niet over TV vs. Digital of Old School vs New School. In mijn optiek gaat het hier over Distributie vs. Community. Patta, Nike én Barcelona investeren al jaren consistent in een heel community ecosysteem rond hun merken, via brand collaborations, offline en online experiences, maatschappelijke initiatieven, creators, social media platformen etc. De vraag is wat de opgetelde 'mediawaarde' van deze Community is? In hoeverre juist deze samenwerking ervoor zorgt dat je de waarde van de drie communities rondom Patta, Nike en Barcelona bij elkaar kan optellen? En betalen de totale investeringen in deze communities zich nu terug in het feit dat er minder distrubitie budget nodig is? Het zou interessant zijn om deze discussie een keer wat diepergaand te voeren en meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijke ROI van community driven brand ecosystems en dat te vergelijken met de ROI op distributie via mediakanalen in de 'traditionele' zin.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marielle Krouwel
Eens Boris. Dat zou ik ook superinteressant vinden. En dat is dus precies wat wij - als kijkers van slechts de film - ons afvroegen. En wat zouden we daarvan allemaal kunnen leren. Fus als er een Patta brand workshop is ben ik erbij :)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Edward van de Ridder
Helemaal eens met Baba, dit is een van de beste Nederlandse 'commercials' van het jaar. En inderdaad: de campagne is niet de commercial maar alles bij elkaar: de collectie, de film maar zeker ook de inzet van de drie communities, het totaal. Ik ben het ook helemaal eens met wat Boris aankaart: laten we niet verzanden in old vs new skool, maar kijken naar de ROI. Want in heel veel gevallen kan je niet zomaar op organisch bereik rekenen, maar in dit geval, met de gecombineerde kracht van deze communities, ben ik echt heel benieuwd hoe ver dit kunststukje reikt en bereikt - dat kon zo maar eens onovertroffen goed werken.

Daarom de oproep aan de makers: stuur 'm komend jaar in naar de Esprix Awards, de enige Award waar creativiteit en effectiviteit even belangrijk zijn. Met de creativiteit zit het wel goed (denk ik als juryvoorzitter) . En als Boris en Baba gelijk hebben, dan komt het met de effectiviteit ook wel goed. Namens alle juryleden van de Esprix (inclusief Mariëlle en Boris): deze case moet er zeker bij zitten, als we weer gaan discussiëren over hoe effectief creativiteit kan zijn! En nu alvast: hulde voor de creativiteit en de impact!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie